Sådan får bilejere rabat for stort benzinforbrug

Afgiftsrabat for at køre på el og gratis benzin oven i. Lyder det gak? Nej, den er god nok.

Ford Kuga Plug-In Hybrid er ifølge FDM solgt til knap 8000 danskere. Over 4000 har fået den og kører nu på ren benzin, 3500 må vente på den, indtil batteriet er repareret, Foto: Ford
Udgivet Opdateret

Imens vi venter på, at der kommer hvid røg ud fra forhandlingerne om fremtidens elbilafgift, pulser det ud med sort røg fra udstødningsrøret fra en bilmodel, der på papiret skulle være grøn.

Oven i købet får bilkøberne en stor rabat på registreringsafgiften for denne bil og et gratis benzinkort fra forhandleren.

Lyder det som en julehistorie? Den er god nok.

Det drejer sig om den nye Ford Kuga Plug- In Hybrid. Den er officielt sat til at kunne køre 71,4 kilometer literen. Brændstofsforbruget for en Plug-In Hybrid er ifølge FDM en teoretisk og kompliceret størrelse. Målemetoden skal i praksis omregne strømforbruget til benzinforbrug for at kunne give et samlet tal.

Når en bil kører så langt som over 70 kilometer på “literen”, giver det en afgiftsrabat på mange tusinde kroner sammenlignet med en benzin- eller dieselbil. Der er bare det problem med Kugaen, at den ikke er i nærheden af at køre så langt på literen. Lige nu kan den endda slet ikke køre på strømmen, men kun benzin.

-Grotesk. Jeg kan ikke bruge flere ord på det, siger Mads Aarup fra de forenede danske elbilister, FDEL.

En produktionsfejl ved batteriet har fået Ford til bede Kuga-ejere om ikke at bruge batteriet og dermed udelukkende køre på benzin. Dermed stiger brændstofsforbruget eksplosivt. Når Kugaen udelukkende kører på benzin, skønnes den at gå 15 kilometer på literen ligesom sin rene benzinsøster.

Sammenlignet med benzinsøsteren betyder afgiftsrabatten, at Plug-In Hybriden er mellem 23.000 og 48.000 kroner billigere afhængig af model og udstyrspakke. Derudover kommer også en lavere grøn ejerafgift end benzinsøsteren og langt lavere end dieselbroderen.

-Det er stærkt misvisende og skuffende over for bilkøberen. Det giver nogle utilsigtede skatterabatter, som betales af hele samfundet for en biltype, som helt generelt ikke lever op til fabrikanternes opgivede tal. Vi er ikke decideret negative stemt over for plug-in hybriden, men vi ville ønske at de ikke vare billigere end deres diesel og benzinvariant, men billigere i driften. Man skal ikke belønne købere på anskaffelsestidspunktet, men for at køre på el i driftsfasen, påpeger Mads Aarup fra FDEL.

Gratis benzin

For at kompensere for det højere brændstofsforbrug har Ford givet et benzinkort, hvor der er indsat 3700 kroner. Så de nuværende Kuga-ejere har altså fået en stor afgiftsrabat for at køre på gratis benzin.

-Det er en ærgerlig situation. Også en alvorlig situation. Derfor er det godt, at Ford tager det alvorligt. Men det er ikke første gang biler har problemer, og det er nok heller ikke sidste gang, vi ser det. Det går så stærkt med at spytte elbiler ud på markedet, at man risikerer, at der er opstår fejl, vurderer forbrugerøkonom hos FDM, Ilyas Dogru.

Batteriet forventes at blive repareret om et halvt års tid. Så er alt løst, fristes man til at sige. Men nej, for selv med blandet batteri- og benzinkørsel ligger forbruget langt under det officielle tal.

FDM’s testsite Motor har testet Ford Kuga Plug-In Hybrid. På en 70 kilometer lang tur kørte bilen rundt regnet halvdelen af tiden på el, hvilket gav et forbrug på 30 kilometer literen. Altså under halvdelen af de opgivede 71,4 kilometer, som afgifterabatten og den grønne ejerafgift er beregnet ud fra.

Uenige om Plug-In Hybrid

Selv på en ren el-testkørsel kørte bilen en tredjedel færre kilometer end det, den burde. Det er ifølge FDM generelt for Plug-In Hybrid-bilerne og skyldes en målemetode, der ifølge bilejernes organisation er forældet. Selve idéen med en Plug-In Hybrid er FDM dog positiv over.

-De tiltaler så mange danskere, så det er vigtigt at fastholde en lavere afgift på denne type bil. Det er en slags mellemteknologi, som jeg tænker, vi bruger de næste 10 år. Når bilejerne har fået smag for en Plug-In Hybrid, er jeg sikker på, at en ren elbil bliver det næste. Så overgangen til elektrificeringen vil blive længere, hvis man hæver afgiften, siger Ilyas Dogru.

Den holdning deler Elbilforeningen ikke:

-Det har vi også ment en gang, men den er allerede overhalet af en ren elbil. Elbilen er billigere at producere, så priserne og rækkevidden er ok. Dette her mellemstadie er derfor allerede overstået. Plug-In Hybriden er i virkeligheden det værste at begge verdener: Det er en forurenende benzinbil og en elbil med den halve rækkevidde af 1. generetations elbilerne fra 2012/13, siger Mads Aarup.

Ifølge FDM er målemetoden for det samlede brændstofsforbrug på en Plug-In Hybrid teoretisk baseret, da man ikke kan vide om, og hvor ofte bilejeren lader sin bil. Netop denne metode bryder Elbilforeningen sig ikke om.

-Ford og andre fabrikanter gør jo ikke noget galt. Det er jo metoden, den er gal med. Vi er kede af, at der blive givet så stor en afgiftsbegunstigelse, når man ikke kan være sikker på, at de rent faktisk bliver ladt op. Man giver et incitament til at købe en biltype, der slet ikke er så grøn, som man siger, understreger Mads Aarup.

Regeringen har kaldt til pressemøde om forhandlingerne om fremtidens elbilsafgifter fredag eftermiddag.

Powered by Labrador CMS