SAS-krisen kan blive værre

Det ser i forvejen svært ud - nu kan de blive værre

Udgivet Opdateret

Ved midnat natten til torsdag slutter 200 mekanikere under Dansk Metal sig til de piloter i SAS, der strejker. Mekanikerne vil sympatistrejke og ikke servicere SAS-fly.

Dermed kan de dele af SAS, hvor piloterne ikke strejker, blive ramt, skriver DR. Deres fly skal nemlig stadig serviceres hver tredje dag.

SAS fortæller til DR, at de vil forsøge at få flyene serviceret i udenlandske lufthavne i stedet.

Kan stadig ikke flyve

- Vi har fundet en løsning, så Connect kan forsætte med at flyve, selv om mekanikerne går i strejke, siger SAS' pressechef i Danmark Alexandra Lindgren Kaoukji til DR.

- Men det er klart, at det påvirker os i forhold til de fly, som lige nu står på jorden og har brug for regelmæssig vedligeholdelse. Når piloterne kommer tilbage, så kan vi ikke flyve med dem lige med det samme, siger hun.

I første omgang er det piloterne i SAS Pilot Group, der strejker. Det sker, efter at SAS og piloterne ikke har kunnet enes om en overenskomst. Piloternes overenskomst udløb 1. april.

Adskillige aflysninger

Piloterne i datterselskaberne SAS Connect og SAS Link flyver dog stadigvæk. Her er piloterne organiseret i en anden fagforening.

Onsdag betyder strejken, at 34 ud af 100 SAS-afgange fra København er aflyst. De 14 SAS-afgange, der er fløjet af datterselskabet SAS Connect, og de fire afgange fløjet af SAS Link, flyver stadigvæk.

De resterende afgange flyves af underleverandører såsom Xfly og CityJet.

Strejken hos SAS kan blive værre end forventet.
Strejken hos SAS kan blive værre end forventet.

Rettigheder ved flystrejke

Hold dig informeret om netop din afgang.

- Sørg for at møde op i lufthavnen ved check-in i rette tid, med mindre flyselskabet på forhånd har oplyst dig om, at flyafgangen er flyttet til et andet tidspunkt eller aflyst.

Alternativ rejse ved aflysning

- Vent med at søge alternative rejser til du ved, om dit fly er aflyst, hvis du vil have mulighed for at få eventuelle ekstra udgifter dækket.

- Hør, hvad det strejkende flyselskab tilbyder dig. Det skal tilbyde dig at komme med en anden eller senere flyafgang – eventuelt med et andet flyselskab eller en anden transportform. Du kan også vælge at få pengene retur.

- Hvis flyselskabet ikke kan tilbyde dig en løsning, og du selv har fundet en alternativ afgang, så bestil den ikke, før du har været i kontakt med flyselskabet. Hvis du ikke kan komme i kontakt med flyselskabet, så kan du ikke være helt sikker på, at få erstattet dine ekstraudgifter. Som udgangspunkt har du dog krav på at få dækket udgifter til en alternativ afgang, også hvis det er en ny billet hos et andet flyselskab.

Vær godt klædt på til eventuel senere klage

- Gem kvitteringer og anden dokumentation for eventuelle ekstraudgifter.

- Sørg for at have mest mulig dokumentation på skrift, herunder dine klager og øvrige henvendelser til flyselskabet.

- Få styr på din ret til at afbestille hoteller og andet forhåndsbestilt på destinationen. Hvis du skal kræve erstatning herfor, er det dit ansvar, at du har begrænset tabet så meget som muligt.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Powered by Labrador CMS