SAS reagerer: - En forfærdelig situation

Flyselskabet indrømmer, at de strandede chartergæster står i en forfærdelig situation

Udgivet Opdateret

SAS kan ikke genkende beskyldning fra piloter om, at flyselskabet skal have brudt aftale.

SAS beklager i en udtalelse, at det nu ikke har mulighed for at flyve strandede chartergæster hjem.

Aftale brød sammen

Reaktionen kommer, efter at piloterne har meddelt, at de ikke længere vil flyve chartergæster hjem efter sidste flyvning søndag 10. juli.

- Vi har et meget stort antal strandede passagerer, der ikke kommer hjem, og som er blevet sat i en forfærdelig situation – vi skal have lov til at fortsætte vores arbejde med at få dem hjem, skriver SAS.

- Vi beklager endnu en gang dybt de konsekvenser, det har, hedder det i udtalelsen, som er underskrevet af pressechef i SAS Danmark Alexandra Lindgren Kaoukji.

Var ellers på plads

Piloterne havde ellers indgået en aftale med SAS om at dispensere fra den igangværende pilotstrejke.

Der skulle være tale om et begrænset antal flyvninger, og kun til destinationer, hvor der ifølge piloterne absolut ikke var andre muligheder for at hente gæsterne hjem.

Men søndag eftermiddag meddelte piloterne, at de ikke længere vil dispensere efter sidste flyvning søndag 10. juli.

Utilfredse piloter

SAS Pilot Group (SPG) hævder, at SAS ikke har forsøgt at omdisponere flyvekapacitet for at få chartergæsterne hjem.

Noget, der ellers var intentionen i aftalen, men som SAS - ifølge SPG - har undladt at gøre af kommercielle hensyn.

Et andet brud på aftalen er ifølge SPG, at SAS skulle have indkaldt besætninger til flyvninger, inden der var indgået en aftale med SPG.

SAS - et samarbejde

Læs mere om SAS her:

* SAS blev grundlagt i 1946 ved en sammenlægning af de nationale luftfartsselskaber i Danmark, Norge og Sverige.

* Første tur gik til New York 17. september 1946. Turen tog 25 timer, og det var nødvendigt at gøre tre stop på vejen for at tanke.

* Før coronakrisen havde SAS mere end 800 daglige afgange, og om året fløj selskabet omkring 30 millioner passagerer til over 125 destinationer i verden.

* Coronakrisen har dog givet et stort dyk i antallet af afgange og passagerer, og det har naturligt nok gjort ondt på SAS’ økonomi.

* I marts fløj selskabet eksempelvis med omkring en million passagerer. Det var cirka 60 procent færre passagerer end i samme måned året før.

* Sverige og Danmark ejer 29 procent af aktierne i SAS. Tidligere har den norske stat også været aktionær.

* SAS havde ved udgangen af januar lidt over 10.000 fuldtidsansatte.


SAS afviser

Men SAS afviser, at man har brudt aftalen:

- Vi har på ingen måde udvist mangel på respekt for pilotforeningerne eller nogen andre, der har bidraget til dette arbejde.

- Men vi har brugt meget tid på at forsøge at overholde alle de administrative krav, som pilotforeningerne har stillet for at gå med på at gennemføre disse flyvninger, der skal tage strandede charterpassagerer hjem, skriver SAS.

Mangler endnu overblikket

Alexandra Lindgren Kaoukji oplyser til Ritzau, at SAS ikke har et overblik over, hvor mange chartergæster som er strandet uden mulighed for at vende hjem.

Men de vil blive informeret af deres rejsearrangører, oplyser hun.

Strejken går nu yderligere ud over chartergæsterne, der lige nu er strandet i udlandet.
Strejken går nu yderligere ud over chartergæsterne, der lige nu er strandet i udlandet.
Powered by Labrador CMS