Scandlines-færger når milepæl

Ombygningen af de to Scandlines-skibe forløber planmæssigt og når i disse dage en synlig milepæl, når begge skibe igen får monteret skorsten. Det fynske værft FAYARD arbejder tæt sammen med Scandlines’ projektteam om at færdiggøre de to skibe inden årets udgang. Foto: Peter Therkildsen
Udgivet Opdateret

To Scandlines-færger bliver for tiden ombygget, og de har netop nået en markant milepæl

De to Scandlines-færger, M/F Berlin og M/F Copenhagen bliver for tiden ombygget. I sidste uge fik de monteret skorstene, Hver skorsten er cirka 25 meter lang, seks meter bred og fem meter høj.

Listen af opgaver, der skal løses, er lang, men Scandlines og FAYARD arbejder sig i fællesskab gennem projektplanen, og en del af opgaverne er allerede vellykket gennemført:

De to øverste dæk (dæk otte og ni) er blevet fjernet helt

Størstedelen af dæk syv inkl. broen er blevet fjernet og erstattet af en ny konstruktion

Nyt dæk otte er blevet bygget op i stål

Der er taget et dieselgeneratorsæt ud

Yderligere en milepæl blev nået, da begge skibe fredag den 27. februar 2015 blev sat i dok indtil starten af maj. I denne periode skal de bundbehandles, og anodebeskyttelsen skal færdiggøres. Herudover skal fremdrifts- og manøvreringsfaciliteter som ror, bovpropeller, azipod-drev og propeller kontrolleres og poleres, ballastvandtankene renses og meget mere.

Mens skibene er i dok, fortsættes arbejdet på de elektriske og mekaniske dele samt på alt indvendigt, herunder nyt interiør og tekniske installationer, monteringer af master med antenner, installation af Scandlines hybrid-system og installation af scrubber, der reducerer udledningen af svovl og partikler med mindst 90 procent.

De to nye færger skal erstatte M/F Kronprins Frederik og M/F Prins Joachim, der i dag sejler på Gedser-Rostock. De nye skibe er specielt designet til ruten og tilbyder betydeligt mere plads, da de hver vil kunne medtage 1.300 passagerer og 460 biler eller 96 lastbiler mod den nuværende kapacitet på 977 passagerer og 210 biler eller 42 lastbiler. Scandlines forventer at sætte færgerne i drift i anden halvdel af 2015.

Powered by Labrador CMS