Se den vilde udvikling: Sådan har politiet fanget forbrydere til hjuls

I 1918 rullede de første patruljevogne på gaden. Det er 100 år siden.

Udgivet Opdateret

Danske politibiler har – synes de fleste nok – altid fyldt i gadebilledet.

Realiteten er dog, at det har de ‘kun’ gjort i 100 år.

I disse dage er det 100 år siden, de første at etatens egne vogne rullede ud på gaden. (Du kan forøvrigt se nogle af de danske politibiler – og motorcykler – i galleriet over artiklen).

Det skriver politiet på sin Facebookside.

Her kan du også læse, hvordan det danske politi inden sine egne første vogne i 1918 måtte ty til blandt andet taxaer og hestevogne, når arrestanter skulle transporteres.

“Andre gange kunne man nøjes med en trækvogn”, oplyser politiet også på siden.

De patruljevogne, som politiet kører i i dag udskiftes efter gennemsnitligt tre-fire år.

Herefter bliver alt det politimæssige udstyr afmonteret og bilerne bliver solgt på en offentlig auktion.

Det er ikke kun selv de fysiske politibiler, der har udviklet sig over årene. Også det indvendige har ændret sig. Det kan du se en lille film om på samme side.

Nye motorcykler

De nyeste indkøb er off-roadere.

Københavns Vestegns Politi har nemlig købt og indrettet to nye uniformerede politimotorcykler, som er mindre, væsentlig lettere og konstrueret til også at køre offroad – dvs. uden for asfalt i mere ufremkommeligt terræn, på stier og lignende.

– Vi oplever jævnligt, at gerningsmænd på knallerter stikker af via de mange stisystemer, vi har i politikredsen – det har givet os udfordringer, men nu får de helt klart sværere ved det, siger politiinspektør Mogens Lauridsen, Københavns Vestegns Politi.

Mange muligheder

Politiinspektøren tilføjer, at de mere adrætte, smidige og rappe motorcykler ikke uden videre kører rundt på stier, mellem boligblokke eller i naturområder. De kan sættes ind, når politiet skal løse en konkret politiopgave uden for almindelig asfaltvej, hvor politiets andre tungere køretøjer har begrænsninger. Det kan for eksempel være forbrydelser, hvor kriminelle undviger, humanitære eftersøgninger, ulovlige knallerter, andre færdselsovertrædelser eller mistanker om anden kriminalitet.

Alle færdselsbetjente ved Københavns Vestegns Politi skal kunne køre på maskinerne. De får et supplerende specialkursus med kørsel på offroad-bane og i kuperet terræn.

Politiets cross-maskiner

  • Model: BMW F 700 GS med en 2-cylindret vandkølet rækkemotor på 798 kubik.
  • Ydelse: 55 HK.
  • Køreklar vægt (inkl. udstyr): 209 kilo.
  • Tophastighed: Cirka 190 km/t.
  • Den er konstrueret med højere tyngdepunkt, højere frihøjde og kraftigere affjedring til kørsel på landevej og i terræn.

Det er dog ikke kun på Vestegnen, hvor off-roaderne er kommet i garagen. I september 2017 kunne også kollegerne i København berette, at man havde fået nye, terrængående maskiner.

Powered by Labrador CMS