Skift til sommerdæk – nu

Det kan - på alle måder - være en god ide at få skiftet vinterdækkene ud med sommerdæk nu.

Udgivet Opdateret

Godt hver fjerde danske bilejer skifter først fra vinter- til sommerdæk i maj. Det er en rigtig dårlig ide. Og en af de, der i sidste ende kan koste menneskeliv.

I galleriet over artiklen kan du se hvorfor. Brug et minut og bliv klogere på dæk og dækskift. Og vigtigheden heraf.

Vinterdæk og temperaturer over 7 varmegrader er nemlig en dårlig cocktail. For når temperaturen ryger op, bliver gummiet i vinterdæk gradvist blødere. Det går ud over egenskaber som vejgreb, bremselængde og rullemodstand, som bliver væsentligt forringet.

– I maj sidste år var gennemsnitstemperaturen 12,9 grader, for nætterne kan stadig være kolde i maj. Men temperaturen toppede altså med 26,9 grader i dagtimerne – der, hvor allerflest bilister kører i deres bil. Ved så høje temperaturer bliver vinterdæk risikable. Særligt, hvis du skal lave en undvigemanøvre eller en katastrofeopbremsning, forklarer Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark i en pressemeddelelse.

Tal fra Michelins årlige bilistundersøgelse viser, at cirka 20 procent af ”sæsonskifterne” først siger goddag til sommerdæk i maj, hvilket er en kende for sent.

Det giver FDM, Forenede Danske Motorejere, ret i: Det kan du læse mere om HER.

Og selv om det er positivt, at vinterdækkene kommer af bilen, har det sene dækskifte i maj nogle ofte ukendte konsekvenser for pengepungen. Og trafiksikkerheden.

– Mange bilister er faktiske ikke klar over, at vinterdæks egenskaber bliver så dårlige i varmen, som det er tilfældet. Det skyldes sikkert, at dæk er et notorisk lavinteresseområde for bilister. Men der er altså både en sikkerhedsmæssig og økonomisk konsekvens ved at køre for længe på sine vinterdæk, siger Claus Chouhan.

Powered by Labrador CMS