Stjålne millionmalerier er tilbage på nordjysk slot
Et af nyere tids mest spektakulære kunsttyverier på dansk jord har fået en lykkelig slutning.
Voergaard Slot i Dronninglund i Nordjylland kunne onsdag hænge to malerier op, der har været væk i syv år.
Malerierne »Den Gale« af den spanske kunstner Francisco Goya og »Portræt af Maria af Medici« af den flanske maler Peter Paul Rubens blev begge stjålet en martsnat tilbage i 2008, og de to malerier blev ved forsvindingstidspunktet i 2008 anslået til at have en værdi i omegnen af 20 millioner kroner.
Malerierne er blevet returneret, efter en ukendt person tidligere på foråret kontaktede PET med informationer om, hvor malerierne befandt sig. Efter længere tids arbejde med at verificere autenciteten af malerierne, er de nu blevet tilbage på Voergaard Slot.
Advokat Hans Jørgen Kaptajn, der er bestyrelsesformand for Voergaard Slot, er ikke overraskende svært glad for den lykkelige udvikling.
»Det er en glædelig dag,« siger han til Berlingske Nyhedsbureau.
»Jeg har talt med politiet hvert år, og der har ikke været nyt. Vi er godt nok blevet kontaktet af personer indimellem, der mente at vide, hvor billederne befandt sig. Men det har vist sig, at det var folk, der kun var optaget af dusøren,« siger Hans Jørgen Kaptajn.
For en dusør var der også. 100.000 lød den på i sin tid, da det stod klart, at billederne var tabt for slottet.
Professionelt tyveri
De blev stjålet natten til 8. marts i 2008 ved et tyveri, der blev betegnet som professionelt. I løbet af fire minutter lykkedes det to tyve at trænge ind i slottet, hvor de målrettet gik efter de to malerier. Da tyvene tog flugten i en bil, blev de kort efter standset efter politiet, der dog ikke tilbageholdte dem for tyveriet, men for mistanke om spritkørsel. Det havde de ikke gjort sig skyldige i, og de fik derfor lov at fortsætte. Senere lykkedes det at spore tyvene, der begge blev idømt fængselsstraf, men på daværende tidspunkt var billederne for længst skippet videre på det sorte marked, og de to gerningsmand afviste at røbe, hvor billederne befandt sig.
Ifølge Hans Jørgen Kaptajn var linjen død, indtil en kilde henvendte sig til PET. Da kilden tidligere havde vist sig troværdig i lignende sager, indlod Voergaard Slot sig på en aftale med den pågældende person, at vedkommende ville få en dusør udbetalt, såfremt billederne viste sig at være de rigtige.
»Vi kunne ikke have, at der var tale om kopier fra Kina eller Thailand,« siger Hans Jørgen Kaptajn.
Han ved ikke, hvordan PET fik fat på de to malerier, eller hvor de befandt sig. Men efter myndigheden havde fået dem i sin varetægt, blev de fragtet til Kronborg Slot i Helsingør, hvor Kunstkonserveringen kunne bekræfte, at malerierne var af den alder, som Voergaard Slot havde dateret dem til.
»Vi bad samtidig om at få dem repareret på ny, når nu de var på stedet. Billederne var blevet smidt ud af vinduet under tyveriet og havde derfor lidt skader. Men nu hænger de igen på deres plads, og endda i endnu bedre stand end da vi fik dem stjålet,« siger Hans Jørgen Kaptajn.
Havde ikke turde tro på, at billederne kom tilbage
Han erkender, at han ikke havde turdet tro på, at billederne ville finde tilbage til slottet i Dronninglund.
»Jeg havde regnet med, at de var væk for evigt. Jeg havde selvfølgelig et håb om, at de kom tilbage, men det er en stor overraskelse, at de nu hænger her igen,« siger han.
Han oplyser, at man nu har betalt den forsikringsum tilbage, som man modtog i forbindelse med tyveriet i sin tid.
Om maleriet virkelig er malet af Goya og Rubens er dog endnu ikke afklaret. Det ville i så fald i kræve, at man sendte malerierne til Belgien og Spanien, hvor eksperter ville skulle nærgranske dem.
»Det ville blive en meget bekostelig affære, der ikke ville gøre os lykkeligere. Vi opfatter dem som ægte, og nu har Kunstkonserveringen så også bekræftet, at de er malet i den tid, hvor de to kunstnere levede,« siger Hans Jørgen Kaptajn.
Gæster på slottet kan allerede de kommende dage nyde de to hjemvendte malerier, når slottet slår dørene op til en udstilling om middelalderen.