Strejken er slut

SAS-piloternes strejke afsluttes efter 15 dage, og SAS' fly vil inden for et par dage flyve normalt igen

Udgivet Opdateret

Flyselskabet SAS og SAS-piloternes fagforeninger er blevet enige om en overenskomst, og pilotstrejken afsluttes dermed.

Det skriver SAS i en pressemeddelelse.

Strejken har varet i 15 dage, og SAS vil snarest muligt genoptage flyvningerne.

- Jeg er glad for at kunne sige, at vi nu er nået til enighed med alle fire af piloternes fagforeninger for SAS Scandinavia, og at strejken er afsluttet.

- Endelig kan vi vende tilbage til normal drift og flyve vores kunder på deres længe ventede sommerferie, udtaler Anko van der Werff, der er topchef i SAS i pressemeddelelsen.

Han beklager desuden, at mange passagerer har været ramt af strejken.

Strejken i SAS er slut
Strejken i SAS er slut

SAS-strejken

SAS og dets piloter er natten til tirsdag nået frem til en aftale, der gør, at piloterne kan være på vingerne for det skandinaviske flyselskab igen.

Bliv klogere på strejken, forhandlingerne og konsekvenserne her:

* Februar 2022:

SAS præsenterer redningsplanen SAS Forward, som skal holde selskabet i live efter økonomiske problemer.

Planen betyder blandt andet, at SAS skal skære "aggressivt" på jagt efter besparelser på 7,5 milliarder svenske kroner.

Desuden er en af betingelserne for, at resten af SAS Forward skal fungere, at medarbejderne bidrager med at sænke selskabets omkostninger.

SAS har sat et loft for, at bidraget forventes at udgøre under 20 procent af de samlede besparelser, der skal findes.

* April 2022:

Forhandlinger om en ny overenskomst mellem SAS og selskabets piloter går i gang.

Piloterne er blandt andet utilfredse med, at SAS ansætter nye piloter på overenskomster med andre vilkår i de to datterselskaber SAS Link og SAS Connect end i hovedselskabet SAS Scandinavia.

* 4. juli:

Forhandlingerne bryder sammen, og omkring 900 piloter fra hovedselskabet SAS Scandinavia indleder strejke.

I dagene op til, at forhandlingerne bryder sammen, er deadline for at nå en aftale blevet rykket flere gange.

* 7. juli:

SAS-piloter, der strejker, siger, at de vil gøre en undtagelse fra deres strejke og flyve chartergæster, der er fanget uden alternative flyruter, hjem fra deres destination.

* 10. juli:

SAS-piloterne dropper aftalen om at flyve chartergæster hjem. Det skyldes ifølge fagforeningen Dansk Metal, at SAS ikke har overholdt en ellers indgået aftale.

SAS beklager situationen og anerkender, at de strandede chartergæster står i en forfærdelig situation.

* 11. juli:

SAS tager ifølge eget udsagn initiativ til nye forhandlinger med piloterne.

* 13. juli:

SAS og piloterne genoptager forhandlingerne.

* 14. juli:

SAS siger, at 2550 flyvninger hidtil er blevet aflyst som en konsekvens af konflikten. Det har ifølge flyselskabet ramt flere end 270.000 passagerer.

Til sammenligning transporterede SAS i juni måned omkring 1,9 millioner passagerer.

Desuden anslår luftfartsselskabet selv, at strejken har kostet dem op mod 900 millioner kroner.

* 18. juli:

SAS' bestyrelsesformand, Carsten Dilling, siger, at SAS og selskabets piloter er nået til enighed om en aftale.

Det afviser SAS dog kort tid efter i en pressemeddelelse.

* 19. juli:

SAS bekræfter i en pressemeddelelse, at der er indgået en aftale med piloterne, og flystrejken afsluttes dermed. Striden om de opsagte piloter løses ved, at de tilbydes ansættelse i SAS Scandinavia i stedet for SAS' datterselskaber.

SAS skriver i en pressemeddelelse, at strejken har kostet omkring 1,5 milliarder svenske kroner, svarende til lidt over en milliard danske kroner, og at 380.000 passagerer er blevet påvirket, mens 3700 afgange er blevet aflyst.

Kilde: Kilde: SAS, Ritzau og Dansk Pilotforening.

Gælder fem et halvt år

SAS og piloternes fagforeninger er blevet enige om en ny overenskomst, der gælder de næste fem og et halvt år.

Den er ifølge pressemeddelelsen et centralt element i SAS' redningsplan, der hedder SAS Forward. I pressemeddelelsen lyder det, at overenskomsten giver "den stabilitet og forudsigelighed, der kræves af potentielle investorer".

Aftalen mellem SAS og piloterne skal formelt godkendes af medlemmerne af de fire fagforeninger.

Flere medier ventede mandag foran Näringslivets Hus i Stockholm, hvor forhandlingerne mellem SAS og selskabets piloter foregik.
Flere medier ventede mandag foran Näringslivets Hus i Stockholm, hvor forhandlingerne mellem SAS og selskabets piloter foregik.

En del af baggrunden for konflikten mellem SAS og piloterne var, at SAS under coronapandemien måtte opsige omkring halvdelen af piloterne.

Der var dog en aftale om genansættelse, når der igen blev brug for dem.

Piloterne har blandt andet utilfredse med, at SAS ansætter nye piloter på overenskomster med andre vilkår i de to datterselskaber SAS Link og SAS Connect end i SAS Scandinavia.

- Med den her aftale på plads bidrager piloterne med sin del i denne svære situation. Jeg vil takke alle mine SAS-kolleger som har arbejdet hårdt de seneste uger for at hjælpe vores kunder, siger Anko van der Werff

Genansætter opsagte piloter

Dansk Pilotforenings næstformand, Søren Saysette-Rasmussen, kan dog oplyse til Ritzau, at SAS er gået med til at genansætte de opsagte piloter i SAS Scandinavia.

I pressemeddelelsen fremgår det, at strejkens omkostninger for SAS forventes at overstige 1,5 milliarder svenske kroner - svarende til lidt over en milliard danske kroner.

3700 fly aflyst

I løbet af de 15 dage, som strejken har varet, er omkring 380.000 passagerer blevet påvirket af omkring 3700 aflyste fly.

Mandag aften oplyste SAS' bestyrelsesformand, Carsten Dilling, at der var indgået en aftale med piloterne, men SAS afviste det kort efter i en pressemeddelelse.

Men nu har luftfartsselskabet altså bekræftet, at en aftale er indgået.

SAS - et samarbejde

SAS og dets piloter er natten til tirsdag nået frem til en aftale, der gør, at piloterne kan være på vingerne for det skandinaviske flyselskab igen.

Bliv klogere på strejken, forhandlingerne og konsekvenserne her:

* Februar 2022:

SAS præsenterer redningsplanen SAS Forward, som skal holde selskabet i live efter økonomiske problemer.

Planen betyder blandt andet, at SAS skal skære "aggressivt" på jagt efter besparelser på 7,5 milliarder svenske kroner.

Desuden er en af betingelserne for, at resten af SAS Forward skal fungere, at medarbejderne bidrager med at sænke selskabets omkostninger.

SAS har sat et loft for, at bidraget forventes at udgøre under 20 procent af de samlede besparelser, der skal findes.

* April 2022:

Forhandlinger om en ny overenskomst mellem SAS og selskabets piloter går i gang.

Piloterne er blandt andet utilfredse med, at SAS ansætter nye piloter på overenskomster med andre vilkår i de to datterselskaber SAS Link og SAS Connect end i hovedselskabet SAS Scandinavia.

* 4. juli:

Forhandlingerne bryder sammen, og omkring 900 piloter fra hovedselskabet SAS Scandinavia indleder strejke.

I dagene op til, at forhandlingerne bryder sammen, er deadline for at nå en aftale blevet rykket flere gange.

* 7. juli:

SAS-piloter, der strejker, siger, at de vil gøre en undtagelse fra deres strejke og flyve chartergæster, der er fanget uden alternative flyruter, hjem fra deres destination.

* 10. juli:

SAS-piloterne dropper aftalen om at flyve chartergæster hjem. Det skyldes ifølge fagforeningen Dansk Metal, at SAS ikke har overholdt en ellers indgået aftale.

SAS beklager situationen og anerkender, at de strandede chartergæster står i en forfærdelig situation.

* 11. juli:

SAS tager ifølge eget udsagn initiativ til nye forhandlinger med piloterne.

* 13. juli:

SAS og piloterne genoptager forhandlingerne.

* 14. juli:

SAS siger, at 2550 flyvninger hidtil er blevet aflyst som en konsekvens af konflikten. Det har ifølge flyselskabet ramt flere end 270.000 passagerer.

Til sammenligning transporterede SAS i juni måned omkring 1,9 millioner passagerer.

Desuden anslår luftfartsselskabet selv, at strejken har kostet dem op mod 900 millioner kroner.

* 18. juli:

SAS' bestyrelsesformand, Carsten Dilling, siger, at SAS og selskabets piloter er nået til enighed om en aftale.

Det afviser SAS dog kort tid efter i en pressemeddelelse.

* 19. juli:

SAS bekræfter i en pressemeddelelse, at der er indgået en aftale med piloterne, og flystrejken afsluttes dermed. Striden om de opsagte piloter løses ved, at de tilbydes ansættelse i SAS Scandinavia i stedet for SAS' datterselskaber.

SAS skriver i en pressemeddelelse, at strejken har kostet omkring 1,5 milliarder svenske kroner, svarende til lidt over en milliard danske kroner, og at 380.000 passagerer er blevet påvirket, mens 3700 afgange er blevet aflyst.

Kilde: Kilde: SAS, Ritzau og Dansk Pilotforening.
Powered by Labrador CMS