Strøm eller brændstof – hvad er billigst?

Newsbreak har fået FDM til at lave en simpel beregning af udgiften til benzin, diesel og el. Se hvor stor forskellen er i øjeblikket.

El-opladning, benzin eller diesel? Hvis man udelukkende ser på bilernes brændstof og drivmiddel, er der ikke nogen kæmpeforskel på den årlige udgift. Fotocollage: Massimo Grillo
Udgivet Opdateret

Bilejernes interesseorganisation FDM laver årligt den helt store beregning over det samlede bilbudget med både anskaffelsespris, finansiering, vedligehold og alle andre tænkelige faktorer.

FDM har de seneste år konkluderet, at elbilen er billigst, når alle udgifter regnes med.

Men hvordan ser det ud, hvis man zoomer ind på den del af økonomien, bilisterne i det daglige nok lægger mest mærke til: Brændstoffet? Eller strøm når det drejer sig om elbiler.

Hvor stor er forskellen så?

Simpel beregning

Vi har fået FDM til at regne drivmiddeludgifterne ud for en benzin-, diesel- og elbil. Resultatet og forudsætningerne kan du se i faktaboksen i artiklen.

Kørselsbehovet i udregningen på 20.000 kilomenter om året er lidt højere end gennemsnittet for en dansk husstand på 16.000 kilometer om året.

Hvis dit kørselsbehov er nærmere gennemsnittet, betyder det, at udgiften til benzin- og diesel bliver lavere, mens en fast abonnementspris på el ikke bliver udnyttet så godt.

-Det er vigtigt at understrege, at der er tale en om meget simpel beregning. Man skal altid se på den samlede biløkonomi, hvor alle elementer er regnet med, siger forbrugerøkonom hos FDM Ilyas Dogru.

Kører du langt over gennemsnittet, får du til gengæld mere valuta for pengene i et fast elprisabonnement, mens brændstofsudgiften stiger for hver kørt kilometer.

-Som tommenfingerregel kan vi jo sige, at jo mere du kører, desto bedre kan det betale sig med en elbil. Elbilerne er ekstremt energieffektive, siger Ilyas Dogru fra FDM, der udover at være bilejernes interesseorganisation også selv er elbil-ladeoperatør.

Skidt signal at sende

Hos elbilforeningen FDEL hæfter talsmanden sig især ved, at der i denne udregning er brugt en femårig periode til at afskrive ladeboksen. FDEL understreger, at en ladeboks – og særligt den bagvedliggende elinstallation – holder i langt flere år. Men hvis ladeboksen ejes af en bestemt operatør, så kan det blive aktuelt at skifte den, hvis elbilejeren ønsker at skifte operatør efter nogle år. Den model bryder FDEL sig ikke om.

-I Norge og Sverige for eksempel har elbilister ikke brug for en operatør til at lade med egen strøm derhjemme. Vi mener at alle elbilister skal stilles lige for elafgift til opladning, så man ikke er tvunget til at benytte en ladeoperatør for at hjemmelade, samt at sikre opladning af elbiler i det offentlige rum til priser, der gør det billigere at køre elbil end fossilbiler. I denne udregning er en dieselbil i nogle tilfælde billigere at køre i end en elbil. Det er altså et skidt signal at sende, siger talsmand Mads Aarup fra FDEL.

I forhold til nedenstående udregning kan du måske finde et andet el-abonnement blandt det stigende antal operatører, der kan give en anden pris. Omvendt er den faktiske pris for en liter benzin- og diesel i øjeblikket over en krone billigere ude på tankstationerne end på den officielle listepris, der er brugt i beregningerne: 

Drivmiddeløkonomi: Elbil vs benzin og diesel

Kørselsbehov: 20.000 kilometer

Benzinbil: 16 km/l

Diesel: 18 km/l

Benzin, 11,39 kr. pr. liter

Diesel, 9,39

El: 2,23 kr./kWh

Dieselbil: 10.433,33 kr. om året – 0,52 kr. pr. km

Benzinbil: 15.186,67 kr. om året – 0,76 kr. pr. km

Hjemmeopladning med egen indkøbt ladeboks *: 11.400 kr. om året – 0.57 kr. pr. km

Flatrateabonnement ved operatør og ladeboks købt hos operatør*: 10.392 kr. om året – 0.52 kr. pr. km

Abonnement hos operatør med leaset boks af operatør: 7.272 kr. om året – 0,36 kr. pr. km

*I prisen er indregnet udgift til ladeboks og montering afskrevet over fem år

Hjemmeopladning med egen indkøbt ladeboks *: 14.724 kr. om året – 0.74 kr. pr. km

Flatrateabonnement ved operatør og ladeboks købt hos operatør*: 10.464 kr. om året – 0.52 kr. pr. km

Abonnement hos operatør med leaset boks af operatør: 11.928 kr. om året – 0,36 kr. pr. km

*I prisen er indregnet udgift til ladeboks og montering afskrevet over fem år

Flatrateabonnement hos operatør: 7.308 kr. om året – 0,37 kr. pr. km

Kilde: FDM

Powered by Labrador CMS