Togulykken: Nu gennemtrumfes vigtig ændring

Efter den tragiske togulykke på Storebælt har Trafikstyrelsen dikteret nye regler for vindfølsom godstrafik på broen.

Togulykken kostede otte menneskeliv. Den har nu ført flere ændringer med sig for at undgå lignende situationer. KLIK FOR MERE. (Foto: Scanpix)
Togulykken kostede otte menneskeliv. Den har nu ført flere ændringer med sig for at undgå lignende situationer. KLIK FOR MERE. (Foto: Scanpix)
Udgivet Opdateret

Der er stadig mange spørgsmålet, der mangler et svar i kølvandet på den tragiske togulykke på Storebæltsbroen, der kostede otte mennesker livet onsdag i sidste uge.

Trafikstyrelsen har allerede vist handlekraft ved at udsende et øjeblikkeligt forbud mod de lommevogne, der transporterer sættevogne – til lastbiler – eller containere på godstog.

Nu agerer styrelsen endnu en gang. De har udsendt et påbud på deres hjemmeside, der handler om nye retningslinjer for godstransport i blæsevejr.

Fra nu af skal transport af gods med vindfølsomme køretøjer nedsætte hastigheden til 80 kilometer i timen allerede når det, i tværvind, blæser 15 meter i sekundet (stiv kuling). Den grænse lå tidligere på 21 meter i sekundet – den skæbnesvangre dag blæste det omkring 20 meter i sekundet.

Derudover skal al godstransport med vindfølsomme køretøjer indstilles, hvis vindhastigheden, i tværvind, overstiger 20 meter i sekundet (stormende kuling) ifølge de nye retningslinjer.

Ved tværvind forstås blæst fra syd eller nord – altså vind, der blæser direkte ind i siden på togene.

Al godstransport skal – som hidtil – indstilles, hvis det blæser mere end 25 meter i sekundet (storm) i en hvilken som helst retning.

Det ved vi om ulykken

Her kan du få et overblik over den tragiske ulykke:

* Ulykken skete omkring klokken 07.35 onsdag den 2. januar på lavbroen på Storebæltsforbindelsen.

* Et lyntog på vej fra Aarhus mod Københavns Lufthavn blev ramt af dele fra et modkørende godstog og foretog en hård opbremsning på broen.

* Toget havde afgang fra Aarhus klokken 05.19.

* Der var 131 passagerer og tre medarbejdere om bord.

* Otte passagerer har mistet livet, mens togpersonalet er i god behold. De dræbte er fem kvinder og tre mænd. Ingen af de omkomne er børn.

* 16 passagerer er blevet kvæstet i ulykken.

* Af de 16 sårede i ulykken var 14 torsdag udskrevet fra Odense Universitetshospital. De to tilbageværende var uden for livsfare.

* Passagertoget blev ramt af en eller flere genstande på Storebæltsbroen, da det passerede et modkørende godstog.

* Ifølge Havarikommissionen var det tilsyneladende en tom trailer fra godstoget, der blev blæst af og forårsagede ulykken.

* Fyns Politi oprettede efter ulykken et krisecenter, hvor de passagerer, der ikke er kommet fysisk til skade, kunne få psykologhjælp.

* Ved middagstid onsdag blev centret lukket igen.

* Hos Falck Healthcare har DSB også oprettet et særligt nummer til krisehjælp. Her kan kunder og pårørende ringe for at få hjælp. Nummeret er 70 11 51 55.

* Onsdag kørte der ingen tog over Storebælt. Torsdag kørte togene igen, dog med visse ændringer, da kun et enkelt spor var åbent over broen frem til cirka klokken 17.

Fem kvinder og tre mænd dræbt

Ofrene fra onsdagens togulykke var mellem 27 og 60 år:

* En 28-årig kvinde fra det østlige Fyn.

* En 51-årig mand fra det nordlige Fyn.

* En 30-årig mand fra Aarhus.

* En 45-årig kvinde fra Odense.

* En 60-årig kvinde fra Odense.

* En 27-årig kvinde fra det centrale Fyn.

* 59-årige Liss Rasmussen fra Storkøbenhavn.

* 30-årige Kasper Brix Bærndt fra Nuuk.

* Ulykkestoget er kørt væk fra rangerterrænet ved Nyborg og er flyttet til Aarhus.

Powered by Labrador CMS