Vi dropper koldskålen – det er for koldt

Den kolde start på sommeren får danskerne til at droppe koldskålen. Pressefoto/Arla
Offentliggjort Sidst opdateret

Kærnemælkskoldskål og danske jordbær er smagen af sommer. Men når sommeren lader vente på sig, forsinker det ikke bare jordbærhøsten, det forsinker også danskernes lyst til koldskål

Maj 2015 var hverken sød eller mild. Faktisk var middeltemperaturen for maj den næstlaveste i 15 år. Kun maj 2010 var koldere.

Det kolde og våde vejr gik ikke ubemærket hen blandt danskerne, som måtte kigge langt efter sol og sommer. Hos en af landets største koldskålsproducenter mærkede man tydeligt konsekvenserne af den atypiske maj.

– Maj måned plejer at være startskuddet til højsæson for koldskål. Salget stiger eksplosivt, så snart majsolens første stråler rammer, men i år har salget af koldskål været mere moderat. Faktisk er salget 30 procent lavere i år i forhold til maj 2014, fortæller Morten Werner Hansen, kategorichef i Arla Danmark

Sammenlagt har Arla solgt 952 tons mindre koldskål i år sammenlignet med maj 2014, hvor koldskålssalget til gengæld lå seks procent over normalen.

Temperaturen skal over 20 grader

Det giver dog ikke nervøse miner hos Arla, at sommeren lader vente på sig. De lunere temperaturer i starten af juni og prognoserne for resten af sommeren lover et godt salg resten af sommeren:

– Typisk når sommeren lader vente på sig, ser vi en kraftig stigning i salget, når det gode sommervejr endelig kommer. Det er lige som om, at folk bare udskyder deres trang til koldskål, og først slubrer løs, når temperaturen når op over 20 grader. Vi regner bestemt med, at vi kan indhente salget hen over sommeren, på trods af den lidt langsommere start, siger Morten Werner Hansen, kategorichef i Arla Danmark.

Selvom det stadig er den klassiske kærnemælkskoldskål med citron og vanilje, der ryger flest liter af over disken, har danskerne de senere år inviteret nye varianter af koldskål ind på spisebordet.

– Lige som med andre af vores produkter kan vi se, at forbrugerne generelt er åbne over for at prøve nye smagsvarianter. For eksempel bliver vores koldskål med tykmælk og jordbær stadig mere populær her hjemme, siger Morten Werner Hansen, kategorichef i Arla Danmark.

 

Powered by Labrador CMS