Grusom skæbne i 3.800 meters dybde

Rapport afslører årsager til tragisk forlis tæt på Titanic

Offentliggjort Sidst opdateret

Rapport afslører årsager til Titan-ubådens implosion

En ny rapport fra den amerikanske kystvagt konkluderer, at ulykken med ubåden 'Titan' i 2023 kunne være forhindret.

Ulykken skyldtes primært utilstrækkeligt design og vedligeholdelse samt et dårligt arbejdsmiljø og manglende regulering.


Denne faktaboks blev genereret af Labrador AI og korrekturlæst af en journalist.

Ulykken, som skete, da en ubåd ved navn "Titan" i 2023 imploderede, kunne være forhindret.

Det er konklusionen fra en ny rapport fra den amerikanske kystvagt, som er blevet offentliggjort tirsdag.

- Denne maritime ulykke og tabet af fem menneskeliv kunne være forhindret, siger Jason Neubauer, der er formand for kystvagtens undersøgelseskommission (MBI), i en pressemeddelelse om rapporten.

Optagelser fra et fjernstyret undervandsfartøj viser, hvad der ifølge den amerikanske kystvagt er vragraster fra ubåden Titan. (Arkivfoto).

I den fastslår kommissionen, at de primære årsager til ulykken var firmaets "utilstrækkelige design, certificering, vedligeholdelse og inspektionsproces for Titan".

Derudover nævnes et dårligt arbejdsmiljø og et utilstrækkeligt nationalt og internationalt reguleringssystem for undervandsfartøjer som medvirkende faktorer til ulykken.

3.800 meters dybde

"Titan" forsvandt den 18. juni 2023, da den var på vej ned i 3800 meters dybde til vraget af "Titanic".

En storstilet redningsaktion blev iværksat, mens hele verden fulgte med.

Fire dage senere lykkedes det en undervandsrobot at finde halepartiet og fire andre vragrester fra "Titan".

Alt tyder på, at fartøjet imploderede på grund af det kraftige tryk på dybt vand. En implosion er et pludseligt indadgående kollaps og dermed det modsatte af en eksplosion.

Dræbt på stedet

Fem personer var om bord på ubåden, og ifølge den amerikanske kystvagt blev de alle dræbt i forbindelse med implosionen.

Om bord på ubåden var Stockton Rush, som var direktør i selskabet OceanGate, der ejede "Titan" og stod for ekspeditionen.

Derudover var den franske dykker Paul-Henri Nargeolet, den britiske eventyrer Hamish Harding samt den pakistanske forretningsmand Shahzada Dawood og hans 19-årige søn, Suleman Dawood, med på turen.

Powered by Labrador CMS