Efter dødsfald: Her er landets farligste stationer

Afsløringen kommer efter flere tragiske ulykker på danske togstationer.

Udgivet Opdateret

To tragiske ulykker fik i sommeren 2017 Banedanmark til at iværksætte en undersøgelse af, hvilke togstationer i landet, der var de farligste – og hvordan de kan sikres.

I juli 2017 omkom en 17-årig dreng på Bred Station på Fyn. Drengen havde været til koncert i Odense med sine venner, og blev ramt af et tog lige for øjnene af dem. Havarikommissionens rapport viste, at drengen kun var centimeter fra at undgå toget.

Kun to uger efter døde en 15-årig dreng, der blev påkørt af et tog på Tjæreborg Station nær Esbjerg.

Siden ulykkerne har Banedanmark haft den helt store regnemaskine fremme. De har regnet ud, hvilke stationer, det er samfundsøkonomisk rentabelt at sikre bedre – og hvilke, der er de farligste.

Ulykkerne sætter mærker for evigt

De mange ulykker på skinnerne sætter sine spor. Newsbreak.dk har tidligere snakket med lokomotivføreren Dennis Jeppesen Ritzau, der satte ord på, hvordan oplevelsen sætter sig set fra førerhusets vindue:

Selvom Dennis kun har arbejdet hos DSB i tre-et-halvt år, har han allerede oplevet en personpåkørsel. Det mærker han stadig, hver eneste gang folk kommer for tæt på på perronerne:

– Når sådan noget sker, så kommer der altså rigtigt grimme billeder frem i mit hoved, siger Dennis Jeppesen Ritzau.

Han har det efter eget udsagn godt i dag. Men alligevel vender minderne tilbage, når ulykken kommer for tæt på, siger han:

– Man får et tryk inde i hovedet – man bliver gal, man bliver frustrereret og det hele kører bare rundt oppe i hovedet på en, siger Dennis Jeppesen Ritzau

Disse stationer kan sikres bedre

I alt fire stationer har Banedanmark regnet sig frem til kan sikres bedre, samtidig med at det gavner samfundsøkonomien.

Regnestykket baserer sig på 15 forskellige variabler – groft sagt en blanding af, hvor mange, der færdes på stationerne, hvor mange tog, der kører forbi, og hvor godt sikrede stationer i forvejen er.

De udvalgte stationer er Gelsted Station på Fyn, Lindholm Station ved Aalborg samt stationerne i Holsted og Tjæreborg, der ligger nær Esbjerg.

Netop Tjæreborg Station var en af dem, der skete en dødsulykke ved i 2017. På Bred Station på Fyn, hvor sommeren 2017s anden dødsulykke indtraf, vurderer Banedanmark ikke, at der er god samfundsøkonomi i at sikre overkørslen bedre.

Som en del af undersøgelsen, har Banedanmark regnet sig frem, til hvilke stationer der forventes flest dødsulykker på årligt. I galleriet ovenfor artiklen har vi samlet de mest livsfarlige stationer i landet.

Powered by Labrador CMS