Advarer: Sådan bliver du snydt på Black Friday

Pricerunner forventer samme mængde "falske tilbud" på Black Friday som tidligere år.

Udgivet Opdateret

Om mindre end en måned starter den store tilbudsfest Black Friday, hvor priserne på fladskærme, computere og andre varer bliver banket i bund med gule rabatskilte.

Men allerede nu tyder det på, at en del af tilbuddene også er såkaldte "falske tilbud".

Prissammenligningstjenesten Pricerunner har i en undersøgelse fundet frem til, at en større andel varer er blevet sat op i pris siden august.

En fjerdedel er gået op

- Det er oplagt at sætte priserne op, fordi de så kommer omkring den nye markedsføringslov, når de sænker priserne under Black Friday. Det giver mulighed for at annoncere en stor rabat og dermed tiltrække flere kunder.

Det siger forbrugeranalytiker Katrine Barslev fra Pricerunner.

Tjenesten har fulgt 36.000 varer, hvor godt en fjerdedel af varerne er gået op i pris siden januar. Og af dem er 34,5 procent af varerne steget med mere end ti procent.

Falske tilbud

Katrine Barslev siger, at niveauet ligner det samme som tidligere år, hvorfor at Pricerunner også forventer at se samme niveau "falske tilbud" som før, hvor omkring en fjerdedel af tilbuddene blev vurderet oppumpet.

Hos Forbrugerrådet Tænk er man også opmærksom på prisernes udsving omkring Black Friday, der løber af stablen 24. november i år.

Falsk besparelse

Seniorjurist Martin Bruun-Houmølle pointerer, at der for så vidt heller ikke er noget galt med, at en virksomhed fastsætter prisen på en vare, som den vil.

- Udfordringen ligger jo i, hvis man som virksomhed vælger at sætte en pris op, for så at lade den falde bagefter, for at få besparelsen til at se større ud end den egentlig er, siger han.

Black Friday er blevet mere og mere udbredt i Danmark, og syv ud af ti butikker deltager med gode rabatter og tilbud. (Arkivfoto).

Pumper priserne

Han understreger også, at man ikke på baggrund af Pricerunners tal kan konkludere, hvad baggrunden er for de nuværende prisstigninger, men at man kan få mistanke om, at nogle virksomheder pumper priserne op for at sænke dem igen.

Retningslinjerne blev skærpet i sommeren 2022, så varer nu skal være solgt til den pris, der angives som førpris, i mindst 30 dage op til tilbudsprisen.

Forbrugeren skal bestemme

Ifølge Martin Bruun-Houmølle er det svært at komme med en løsning og eventuelt yderligere regulering af området. Hvis man vil omgå reglerne, kan man det. Men han opfordrer virksomheder til at have integritet. Og så ligger opgaven hos forbrugerne.

- Det stærkeste middel er jo, at forbrugerne bliver mere opmærksomme. Det er selvfølgelig ærgerligt at skulle lægge byrden over på dem. Men hvis de kun vælger at handle hos de virksomheder, der har reelle tilbud, så regulerer markedet sig, siger han.

Bør sammenligne prisen

Katrine Barslev fra Pricerunner siger, at man som forbruger bør holde øje med en given vares prishistorik for at gennemskue, om man reelt står over for et godt tilbud.

Samtidig bør man sammenligne Black Friday-tilbuddet med andre tilbud på samme vare andre steder.

BLACK FRIDAY

* Thanksgiving fejres i USA den fjerde torsdag i november. Black Friday kommer som den store indkøbsdag dagen efter.

* Black Friday er udbredt til lande over hele verden, herunder Australien, Brasilien, Rusland og Danmark.

* Siden fænomenet for første gang gjorde sit indtog i danske butikker, er det vokset i popularitet, og mange butikker gør efterhånden brug af det.

* Mange steder udvidet fænomenet til at gælde enten hele november eller hele ugen op til fredag under navene Black November og Black Week.

* Butikker og onlinebutikker lokker kunderne med store rabatter og underholdning.

* Black Friday har udviklet sig til en af de allerstørste shoppingdage i Danmark.

* Danskerne går især efter elektronik og hårde hvidevarer, men forbrugerne køber også blandt andet sko, tasker, tøj, smykker og boligudstyr.

Kilde: Ritzau
Powered by Labrador CMS