Akuttelefonen med stor ændring

Borgere i Region Hovedstaden får nu mulighed for at bestille et opkald fra Akuttelefonen 1813 via SMS

Offentliggjort Sidst opdateret

Nu er det slut med at hænge i kø i flere timer på telefonen, når du har brug for lægehjælp via Akuttelefonen, 1813.

Det skriver Region Hovedstaden i en pressemeddelelse.

Med en ny sms-løsning bliver det lettere at få hjælp til akut sygdom og skade. 

Når man sender en SMS, vælger man, om henvendelsen drejer sig om sygdom, skade, børn eller ældre. 

Det sikrer, at man bliver placeret i den rette kø, og at man bliver ringet op af den rette sundhedsfaglig medarbejder, når det er ens tur. 

SMS-løsningen fungerer som et almindeligt opkald til Akuttelefonen - man kommer ikke hurtigere igennem, men du skal ikke sidde med telefonen ved øret og vente på, at du kommer igennem.

- Kan være en stor hjælp

- Mange har prøvet at stå med et grædende, sygt barn og have akut brug for hjælp, og her kan det være en stor hjælp, at man ikke behøver gå rundt med telefonen. Med den nye løsning gør vi det lettere for borgerne, når de har allermest brug for hjælp, siger regionsrådsformand i Region Hovedstaden Lars Gaardhøj (S).

Sådan virker SMS-løsningen

Hvis du har akut brug for hjælp til skade eller sygdom, sender du en SMS med teksten "Opkald" til 1813.

Du vil herefter modtage et svar med nogle enkle valg, hvor du skal angive, om henvendelsen handler om akut opstået skade eller sygdom, og om det drejer sig om for eksempel et barn eller en ældre person.

Du sættes derefter i kø på linje med dem, der har ringet til Akuttelefonen, og når det du er forrest i køen, bliver du automatisk ringet op.

Kilde: Region Hovedstaden

SMS-løsningen har været testet gennem en periode, og i starten af juni blev den fuldt implementeret i Akuttelefonens systemer. 

Der kan være tidspunkter, hvor borgerne ikke har mulig-hed for at benytte sig at løsningen, og i så fald vil de få besked om det, når de sender en SMS.

Powered by Labrador CMS