Antallet af batteribrande stiger

Ifølge Sikkerhedsstyrelsen skal man være varsom med batterier til elcykler for at undgå, at de bryder i brand

Udgivet Opdateret

I de seneste år er der sket en stigning i antallet af brande i litiumionbatterier, som eksempelvis bliver brugt i elcykler, elscootere og elløbehjul.

Derfor følger myndighederne udviklingen. Det skriver Sikkerhedsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Antallet stiger

- Det er fortsat relativt små tal, men vi mærker tendensen i vores udrykninger, siger beredskabsdirektør i Beredskab Øst, Rasmus Storgaard Petersen i pressemeddelelsen.

I takt med at flere produkter med litiumionbatterier kommer på markedet, er antallet af brande i batterierne også steget.

Ifølge Sikkerhedsstyrelsen blev der i 2021 registreret 30 brande, mens der i 2022 blev registeret 73 brande. Og i det første halvår af 2023 er der registreret 58 brande.

LITIUM-ION BATTERIER

En Lithium-ion-akkumulator er et elektrisk genopladeligt batteri der er baseret på lithium. Li-Ion-batteriet udmærker sig med sin store energibeholdning.

Teknologien blev i høj grad udviklet af John B. Goodenough, Stanley Whittingham, Rachid Yazami og Akira Yoshino i 1970'erne og 1980'erne, og blev herefter kommercieliseret af Sony og Asahi Kasei-gruppe ledet af Yoshio Nishi i 1991.

Lithium-ion-batterier bruges i dag i de fleste opladbare elektroniske elementer, som for eksempel mobiltelefoner og spillemaskiner.

De genopladelige miljørigtige Lithium-ion-batterier er efterhånden blevet almindelige. Batteritypen har den højeste energitæthed af genopladelige batterier og er derfor særligt velegnet til at strømforsyne bærbart udstyr, hvor laveste vægt og længst mulige driftstid er vigtige egenskaber, for eksempel i trådløse telefoner. Li-Ion-batteriet arbejder med en anden batterispænding end andre genopladelige batterier og er derfor som oftest ikke et direkte alternativ til disse. Lithium-ionbatterier har elektroderne: Carbon og litiumkoboltoksid.

Den bedste temperatur at opbevare Li-ion-batterier i er 48,8% opladet ved ca. 10 °C, altså i køleskabet. Jo højere temperatur og opladningsstand, jo hurtigere selvafladning, dog tager Lithium-ion-batterier skade af at blive helt afladet. Lithium-ion-batterier kan lagres over en længere periode end f.eks. NiCd eller NiMH batterier uden at miste deres opladning.

Lithium-ion-batterier har en typisk livscyklus på omkring 500 opladninger.

Skal anvendes på en forsvarlig måde

- Helt grundlæggende skal vi lære at anvende produkter med genopladelige batterier på en forsvarlig måde, siger kontorchef i Sikkerhedsstyrelsen, Nicoline Zederkof Jensen til Ritzau.

Ifølge hende er det især, når man lader batteriet op, at man skal være varsom, og derfor anbefaler Sikkerhedsstyrelsen, at man er til stede, mens batteriet bliver ladt op.

Risiko ved opladning

Derudover lyder rådene blandt andet, at man kun bruger batterier og opladere, som er ubeskadiget, og at man ikke oplader i nærheden af brandbart materiale.

- Der er en risiko ved opladning af batteriet, og det handler om, at undgå at batteriet bliver overophedet af forskellige årsager, siger Nicoline Zederkof Jensen.

Ifølge Sikkerhedsstyrelsen oplever flere, at deres batterier i blandt andet elcyklen bryder i brand. Derfor opfordrer Sikkerhedsstyrelsen til, at man er påpasselig, når man skal oplade sit batteri - eksempelvis ved at sørge for, at man bruger den rigtige oplader til batteriet. (Arkivfoto).

Følger udviklingen

Data for antallet af brande dækker kun over opståede brande, hvor redningsberedskabet rykker ud, og der kan derfor have været flere brande.

Sikkerhedsstyrelsen og Beredskabsstyrelsen vil følge udviklingen nøje, og de forventer at have opdateret data på området i medio 2024.

De vil løbende fortsætte dialogen med de kommunale redningsberedskaber om indberetning og følge udviklingen i udlandet.

Powered by Labrador CMS