El-kunder har betalt for meget

Ankenævn opfordrer elkunder til at være opmærksomme, hvis de modtager såkaldte korrektionsopkrævninger

Offentliggjort Sidst opdateret

Elkunder opfordres til opmærksomhed ved korrektionsopkrævninger

17 elkunder har enten fået medhold eller indgået forlig med deres elselskab efter uberettiget ekstra betaling.

Ankenævnet på Energiområdet opfordrer elkunder til at være opmærksomme på korrektionsopkrævninger, især hvis de for nylig har opsagt deres aftale.


Denne faktaboks blev genereret af Labrador AI og korrekturlæst af en journalist.

I år har 17 elkunder enten fået medhold eller har indgået et forlig med deres elselskab, fordi de uberettiget er blevet opkrævet ekstra betaling.

Det oplyser Ankenævnet på Energiområdet, som ligger under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, i en pressemeddelelse.

20 sager

Siden nytår har nævnet behandlet 20 sager.

De berørte er blevet ramt af såkaldte korrektionsopkrævninger, hvor tidligere indbetalte beløb er blevet ændret.

En af dem havde eksempelvis ret til at få knap 2000 kroner tilbage efter opsigelse af et abonnement hos et selskab.

Vær opmærksom

Vedkommende modtog aldrig pengene, men fik i stedet en korrektionsopkrævning på nogenlunde samme beløb nogle måneder senere.

Sagerne viser, at det kan være en god idé at være opmærksom, hvis man får en korrektionsopkrævning fra sit selskab.

Særligt nye opsigere

Det siger Emil Kamp Kirkeby Jørgensen, der er chefkonsulent i Sekretariatet for Ankenævnet på Energiområdet.

- Det gælder ikke mindst forbrugere, der for nylig har opsagt deres aftale med et elselskab, lyder det i meddelelsen.

Powered by Labrador CMS