Færre bliver dræbt i trafikken

Nye tal fra Vejdirektoratet viser, at antallet af dræbte i trafikken er faldet i løbet af de seneste seks år

Ifølge specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik Jesper Hemmingsen er der de seneste 20 år kommet et langt større fokus på sikkerhed i trafikken. Det har betydet, at langt færre omkommer og kommer til skade i trafikken.
Udgivet Opdateret

Færre og færre mister livet i trafikken.

En ny opgørelse fra Vejdirektoratet viser, at 91 mennesker har mistet livet i trafikken i løbet af de første ni måneder af 2021.

Et tal, som er en del lavere end tidligere.

I 2020 var antallet af trafikdræbte 117 i årets første ni måneder, mens 156 mennesker mistede livet i en trafikulykke i samme periode i 2016.

Opgørelsen har sammenlignet antallet af trafikdræbte i perioden fra januar til september gennem de seneste seks år.

Øget fokus

Med undtagelse af 2019 er der siden 2016 sket et fald i antallet af trafikdræbte.

Ifølge specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik Jesper Hemmingsen, skyldes faldet i antallet af fatale trafikulykker, at man i Danmark har haft et øget fokus på flere ting.

- Vi er blevet meget bedre til at lægge mobilen og holde fartgrænserne, siger han.

Jesper Hemmingsen tilføjer, at der desuden er færre, som kører med sprit i blodet.

Flere nedadgående kurver

Men det er ikke kun antallet af dræbte, som er faldet de seneste seks år, også antallet af tilskadekomne er mindsket.

I den målte periode er antallet af tilskadekomne faldet fra 2442 i 2016 til 1934 i 2021.

Ifølge Jesper Hemmingsen har politiets indsats i forhold til fartkontrol også haft stor betydning for antallet af dræbte og slemt tilskadekomne i trafikken.

- Der er flere stærekasser, som måler hastigheden, og langt flere politibiler på vejene, og det betyder noget.

- Når der er en reel risiko for, at man kan få et klip i kørekortet, så tænker man mere over hastigheden, siger han.

Målsætning ikke overholdt

Færdselssikkerhedskommissionen har fastsat en politisk målsætning om, at antallet af dræbte i 2020 ikke må overstige 120.

Siden udgangspunktet i 2012 har der faktiske antal dræbte været over den årlige målsætning.

Fra 2007 er det samlede antal tilskadekomne trafikanter mere end halveret.

Størst har reduktionen været blandt de lettere tilskadekomne, viser tal fra  Færdselssikkerhedskommissionen og Vejdirektoratet

Også de mange kampagner for at øge fokus på sikkerhed i trafikken har haft stor betydning for mængden af ulykker, mener Jesper Hemmingsen.

- Fordi der har været kampagner med fokus på vigtigheden af cykelhjelmen, kan vi se, at der er flere, der bruger den.

- Der er virkelig sket en kulturændring, som har betydet, at danskerne tænker mere over sikkerhed, siger han.

Kulturændring

Kulturændringen bliver særligt tydelig, hvis man ser på antallet af trafikdræbte i løbet af de seneste 30 år, forklarer Jesper Hemmingsen.

- I 1973 var der 1213 trafikdræbte, det svarer til 3,3 dræbte om dagen. Men i dag er der i gennemsnit kun én person hver tredje dag, som bliver dræbt, siger han.

Årsagerne til det store fald i 70'erne er primært, at der i 1974 blev indført generelle fartgrænser på vejene, og at selen blev lovpligtig i 1976.

Siden da har forbedring af vejene, bilerne og trafikanternes adfærd betydet en fortsat positiv udvikling, oplyser Rådet for Sikker Trafik.

Powered by Labrador CMS