Kaos: Akut-telefonen i krise

Akutberedskabet er ramt af sygemeldinger, så ventetiden på opkald til 1813 har nærmet sig en time i weekenden

Udgivet Opdateret

Sygdom og spørgsmål om podning til Region Hovedstadens 1813-telefon har skabt lang ventetid på linjen over weekenden.

Det skriver TV 2 Kosmopol, der tilføjer, at median-svartiden for samtlige opkald lørdag var omkring 42 minutter.

Til mediet, skriver Region Hovedstaden, at flere borgere ringer ind om influenza og covid. Herunder hvor man kan blive podet.

Mangler mandskab

- Derudover har Akutberedskabet også fået sygemeldinger denne weekend, og derfor mangler der mandskab, oplyser Region Hovedstaden til TV 2 Kosmopol.

Regionen har også bekræftet over for mediet, at der ikke blot har været længere ventetid i weekenden, men også hele ugen.

Langt lavere

Hvis man ser nærmere på 1813's egne tal, fremgår det også, at andelen af opkald, der er besvaret inden for fem minutter lørdag og søndag har ligget omkring 15 til 16 procent.

Det politiske mål er 90 procent.

Powered by Labrador CMS