437.000 danskere begår alvorlig fejl

17 procent af alle danskere kører rundt på den forkerte type dæk - og det kan give fatale konsekvenser.

Udgivet Opdateret

Det er store feriesæson og der er sikkert mange danskere, der er ved at pakke bilerne til eventyr sydpå eller til at besøge venner og bekendte fra nær og fjern, men der ligger en fælde og lurer i trafikken, der kan være dybt farlig.

Rådet for Større Dæksikkerhed har foretaget en optælling i uge 25, hvor det fremgår, at overraskende mange danskere neglirer en af bilens vigtigste dele af sikkerhedsudstyr.

To gange årligt undersøger rådet danske personbilsbilisters dækvalg, og i uge 25 blev flere end 5.000 biler kontrolleret på 28 offentlige parkeringspladser landet over. Her kunne det konstateres, at 17 % af bilisterne på trods af sommervarmen fortsat kører rundt på dæk, som er tiltænkt kolde og våde vinterforhold.

– Dæk et overset interesseemne. De fleste er meget lidt interesseret i deres dæk og skifter ikke til sommerdæk måske for at spare omkostningen, tiden og besværet. Men det er udtryk for manglende indsigt og interesse for det, der holder os kørende, siger Volker Nitz, der er direktør i Rådet for Større Dæksikkerhed i en pressemeddelelse.

Der er i alt 437.000 personbiler, der stadig kører rundt på vinterdæk her i sommervarmen. Det svarer til 17 procent af bilisterne på de danske veje.

Kæmpe forskel på dæk

Dæk har en stor betydning for, hvordan bilen arter sig ude på de danske veje. Der er nemlig en meget stor forskel på vinter- og sommerdæk. Færdselsstyrelsen har nemlig tidligere påvist, at fejl på biler er skyld i hver femte ulykke – og det er i den kategori at manglende dækskifte kan falde ind under.

Artiklen fortsætter under videoen.

Rådet for Større Dæksikkerhed

Rådet for Større Dæksikkerhed blev etableret den 13. juni 1991 med det formål, at udbrede og højne forbrugernes samt offentlige instansers kendskab til dæk og de dermed forbundne sikkerhedsaspekter på en almennyttig og mærkeneutral basis.

Det er endvidere målet at udbrede kendskabet til bestemmelser og lovgivning for herigennem at medvirke til større trafiksikkerhed.

Rådet består af repræsentanter fra FDM, politiet og Teknologisk Institut, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.

Det er nemlig sådan, at vinterdækket bliver ustabilt ved høje temperaturer, så om sommeren vil man opleve en dårligere bremselængde og vejgreb. I regnvåde forhold har vinterdækket for eksempel en 15 procent længere bremselængde om sommeren, mens det på tør vej har et ti procent dårligere vejgreb.

Powered by Labrador CMS