Advarer mod populært produkt
En type produkter har gået sin sejrsgang på sociale medier, men Forbrugerrådet Tænk advarer mod, at den almindelige forbruger køber og bruger dem
Citathistorie: TV 2 Kosmopol
På det sociale medie TikTok tager det ikke lang tid at finde positive videoer af en bestemt type produkter:
Nemlig såkaldte lash lamination-produkter, der bruges til at forme og løfte øjenvipperne, så de i en periode holder den ønskede form.
Men der er bare et problem, lyder det nu fra Forbrugerrådet Tænk, der har kigget nærmere på produkterne.
Det skriver TV 2 Kosmopol.
Indeholder stære kemikalier
Produkterne burde slet ikke kunne købes af den enkelte forbruger, lyder det fra Stine Müller, projektleder ved Forbrugerrådet Tænk Kemi.
Tænk Kemi har gennemført et markedstjek, der viser, at man som forbruger selv kan købe vippeprodukter hos flere forretninger og webshops.
Men produkterne indeholder så stærke kemikalier - hydrogen peroxid og thioglycolsyre - at de ifølge Stine Müller kan give irritation, rødme og i værste tilfælde kemisk forbrænding.
Ikke sikkert til privat brug
Derfor er de ikke sikre til privat brug i produkter, der bruges så tæt på øjnene, som det er tilfældet med vippeprodukter. Af den grund burde de ifølge Stine Müller kun være i hænderne på professionelle.
- Produkterne med denne typer stoffer er ikke sikre for forbrugerne, og derfor skal de selvfølgelig heller ikke sælges til forbrugerne. Som forbruger er man måske heller ikke så opmærksom på risikoen ved at bruge disse produkter, siger Stine Müller til TV 2 Kosmopol.
Hun og kollegaerne er ekstra opmærksomme på dem, fordi oplevelsen er, at de især er populære blandt yngre forbrugere.
Tideligere afdækket
TV 2 Kosmopol har tidligere afdækket, hvordan et populært negleprodukt bliver markedsført på sociale medier.
En type produkt, som flere har fået kraftige allergiske reaktioner af.
Det er også en af grundene til, at Forbrugerrådet Tænk stiller sig frem med en advarsel mod de populære produkter til laminering af øjenvipper og øjenbryn.
- Det er produkter, der henvender sig til unge, og når vi så samtidig kan se problemer i forhold til kemikalier og uønskede effekter, så synes vi jo, at det er bekymrende og noget, man skal være særlig opmærksom på, siger Stine Müller.
Ansvarlige for handlere
Forbrugerrådet Tænk Kemi har i sit markedstjek fundet produkter hos eksempelvis Matas og Normal, som Tænk ikke mener burde være frit tilgængelige for forbrugere.
Både Matas og Normal har efter Tænks henvendelse fjernet vippeprodukter, som kun er til professionelt brug.
- Det er jo rigtig godt med ansvarlige forhandlere, der siger, at de ikke vil sælge denne type produkter til forbrugerne. Det er der brug for, fordi det desværre ikke fremgår klart af lovgivningen, at man ikke må sælge til forbrugeren, siger Stine Müller.
Alligevel mener hun ikke, at forbrugeren er beskyttet godt nok.
Kan fortsat nemt købes
For produkterne og andre lignende produkter kan fortsat nemt købes, ikke mindst på en række webshops.
- Som det er nu, er det op til forhandleren, siger Stine Müller.
Stine Müller peger på, at de stærke kemikalier kommer helt tæt på øjnene, når man laver en såkaldte lash lamination. Derfor gælder der også andre strammere regler for denne type produkter.
Vippeprodukterne må ifølge reglerne kun bruges af professionelle, som ved, hvordan man håndterer produkterne korrekt.
Desuden skal det fremgå af produkterne, at de kun er til professionelt brug, at der bør tages visse forholdsregler, og at de indeholder kradse kemikalier.
Brow lamination
Men ifølge Stine Müller er der ikke specifikke krav til, hvor og hvem produkterne må sælges til.
For brow lamination gælder der ikke de samme regler, da produkterne ikke kommer nær så tæt på øjnene.
Men brow- og lash lamination bliver ifølge Forbrugerrådet Tænk ofte solgt som samlede kit, og derfor kan det ifølge Tænk være svært at gennemskue, hvilket produkt man har i hånden.
Og her er det ifølge Stine Müller vigtigt, at man aldrig bruger brow lamination på sine vipper, da produktet kan være stærkere.