Advarsel mod spam-sms fra stort mobilselskab

Det kan godt være, den ser helt rigtig ud. Det er den ikke.

Udgivet Opdateret

Svindelmails og -sms’er hører nærmest hverdagen til. Og det kan blive dyrt, hvis man hopper på den.

Nu advarer et stort mobilselskab mod spam-sms’er, der ser ud til at være helt officielle. Men det er de ikke.

(Legoland,Tiny House og Fleggaard er tre eksempler på andre firmaer, der er brugt som afsender i falske konkurrencer. Du kan se eksempler på falsknerierne i galleriet over artiklen).

14. marts, 16. juli og 6. august kunne Newsbreak.dk berette om, hvordan mobilselskabet 3 blev brugt af svindlere i forsøget på at lokke penge fra godtroende danskere.

14. marts: Kunder blev ringet op af svindlere. 16. juli: En falsk konkurrence. 6. august: Endnu en falsk konkurrence.

Og nu er den altså gal igen. Denne gang med en spam-sms.

Det oplyser 3 på sin Facebook-side.

Her skriver selskabet, at der i sms’en, sendt fra blandet nummer 1010, står: “Din inkluderede data er snart opbrugt. F? yderligere 30 GB for 10 kr”. I den er også et link. Det er altså det link, man ikke skal klikke på.

Hvad skal du gøre, hvis du modtager en snyde-besked eller opkald?

Hvis du modtager e-mailen eller sms’en, skal du: 

  • Undlade at opgive nogen form for personlige kortdata
  • Videresende den til Nets’ phishing-analyse afdeling, phishing-dk@nets.eu (valgfrit)
  • Slette den!

Hvis du modtager et telefonopkald, skal du:

  • Undlade at opgive nogen form for personlige oplysninger
  • Afbryde forbindelsen

Kilde: Nets.dk.

“Hvis man er i tvivl, så kan man logge på Mit3 app’en eller 3.dk og tjekke, om der er hold i SMS’ens indhold. Vi anbefaler endvidere, at man ikke trykker på linket, hvis man er i tvivl om, hvem afsenderen er”, skriver 3.

Det er altså langt fra første gang, hvor 3 er blevet misbrugt af svindlere.

– Det kommer i bølger fra tid til anden, sagde Rikke Juul Therkildsen, head of PR & communications hos 3, tidligere til Newsbreak.dk.

3 har cirka 1,3 millioner kunder.

Powered by Labrador CMS