Ældre snydes af fupopkald: Snak med din familie

Politiet har en klar opfordring til de yngre familiemedlemmer.

Udgivet Opdateret

Landets ældste er desværre blevet lette ofre for svindlere og forbrydere.

Derfor opfordrer politiet til, at familiens yngre medlemmer tager en snak med netop dem. Og advarer.

I galleriet over artiklen kan du se eksempler på, hvad svindlerne gør. 

Artiklen fortsætter under videoen

Newsbreak.dk har tidligere omtalt problemet, men nu advarer Politi igen om problemet. Det gør det på sin Facebook-side.

Her står der, at især ældre kvinder for tiden bliver kontaktet af personer, der ringer og udgiver sig for at være fra banken.

“Borgeren ender med at blive franarret personfølsomme oplysninger og får stjålet mange penge fra sin konto”, skriver politiet.

Det er altså derfor, politiet råder familiens yngre medlemmer til at tage en snak omkring problemet.

(De råd er listet over artiklen. Du kan også her se andre former for svindel, du skal gøre de ældre opmærksom på).

– Det er typisk den lidt ældre generation, der bliver presset ud i at udlevere oplysninger, af hvem de for eksempel tror er bankens sikkerhedsafdeling, har Anders Dørum Jensen, afdelingsdirektør i Spar Nord Fraud, tidligere fortalt.

Flere og flere svindlere taler klingende dansk og ringer også fra et dansk telefonnummer, og de kan være både overbevisende og insisterende.

– Men en bank vil aldrig ringe og efterspørge et NemID-login. Vi har adgang til den data, vi skal bruge. Det er heller ikke oplysninger, myndigheder som Nets eller Skattestyrelsen eller telefonselskabet har brug for, sagde Anders Dørum Jensen videre.

Ringer til enker

Men også en helt bestemt gruppe modtager en særlig form for fupopkald.

Enker er i forbindelse med nyligt dødsfald blevet kontaktet af personer, der udgiver sig for at være Skifteretten eller Borgerservice.

De beder borgeren om at udlevere NemID-oplysninger for at kunne oprette en konto til arven efter den afdøde.

Powered by Labrador CMS