Australierne skal spise mere Arla-ost

Udgivet Opdateret

Vækst på fjerne markeder er bedre end stagnation på hjemmemarkedet i Europa, mener de i Arla Foods.

Som en af verdens største producenter af specialoste har mejerikæmpen tårnhøje ambitioner. Derfor skal australierne nu til at købe meget mere ost og Lurpak-smør fra Arla.

Målet er intet mindre end en femdobling af forretningen i ”down under. Det betyder, at salget i Australien i 2020 gerne skal nå op på en milliard kr. mod 200 mio. kr. i 2014.

Arla har på den baggrund med virkning fra 1. april indgået et joint venture med Australiens største osteimportører, F. Mayer Imports, som mejerikæmpen har haft et godt samarbejde med i mange år.

Arla og F. Mayer ejer henholdsvis 51 og 49 procent af joint venturet, som Arla bliver leder af. Firmaet får navnet ”Arla Foods Mayer Australia Pty Ltd.” Hovedkontoret placeres i Sidney.

Australien har mere end 23 mio. forbrugere. Hovedprodukterne i det australske fremstød er de verdenskendte Castello-oste og Lurpak-smør samt andre højkvalitets produkter fra Arla Foods og produkter fra andre mejerier i Europa.

Partnerskabet skal ifølge koncerndirektør Finn Hansen hjælpe Arla med at bygge videre på Arlas succes i Australien med netop Castello-oste og Lurpak-smørprodukter.

Joint venturet står ifølge koncerndirektør til at blive en rigtig stor forretning. Selskabet skal stå for salg og distribution af importerede produkter fra Arla og Arlas konkurrenter samt australske specialprodukter.

”Vi har solgt Lurpak i 10 år og Castello i over 30 år i Australien. Hidtil har vi haft mere end én distributør. Men nu skal det nye joint venture stå for salget af vores specialitetsoste og premiumsmør, som vi mener har mulighed for at få en betydelig vækst,” siger koncerndirektør Finn Hansen.

Arla modtager i disse år større og større mængder mælk fra sine 13.500 leverandører i Danmark, Tyskland, Frankrig, Belgien og England. Men råvaregrundlaget kommer til at vokse kraftigt, fordi EU fra i år har afskaffet de omdiskuterede mælkekvoter.

Det betyder, at Arlas leverandører får mulighed for at levere alt det mælk, de kan producere. I modsætning til i dag, hvor der er kvoter for, hvor meget rå mælk de må sende til mejerierne.

I løbet af de kommende år vil Arla købe op til to milliarder kg mere mælk årligt mod i dag 12 milliarder kg, og markederne i Europa er stagnerende.

»Det er jo en slat, som ikke kan afsættes i Europa,« bemærker Finn Hansen.

I Europa smører forbrugerne ikke smør eller Kærgården på brødet lige så meget som tidligere og leder i kølediskene i supermarkederne efter at finde de billigste varer.

Stagnation på markederne i Europa har derfor i flere år fået Arla til at satse på nye og gamle vækstmarkeder i Asien, Afrika og Mellemøsten, hvor priserne på europæiske mælkeprodukter imidlertid er kommet under pres det seneste halve år.

Russisk boykot af fødevarer fra EU og stagnerende afsætning i Kina har ramt Arla Foods hårdt og er medvirkende til, at selskabet sætter kræfterne ind for at ekspandere andre steder i verden,bl.a. i Australien.

Arla har ifølge Finn Hansen har således taget skridtet med etablering af joint venturet som led i strategien om at udbygge eksisterende markeder eller komme ind på nye attraktive markeder uden for EU.

»Summen af det hele er, at vi skal have forarbejdet mere mælk til salg på markeder uden for EU. Vi bliver den største spiller på specialoste i Australien,« siger koncerndirektør Finn Hansen.

Chefen for Arla i Australien, Lars Eggers, bliver den første chef for joint venturet.

Powered by Labrador CMS