Benzinpriser eksploderet: Det koster det dig

Højere priser på benzin bør få flere til at overveje at cykle eller bruge offentlig transport, mener minister

Udgivet Opdateret

De højere priser på benzin og diesel har kun gjort det billigere at tage cyklen eller bruge offentlig transport frem for at tage bilen.

Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse, der også kommer med eksempler på de højere priser.

Konkret skal en pendler i bil mellem Roskilde og København i marts bruge over 200 kroner mere om måneden på benzin i forhold til starten af året – svarende til over 2400 mere om året, hvis de høje priser bider sig fast. 

"Det kan mærkes"

Turen mellem Aalborg og København er blevet cirka 62 kroner dyrere med bil.

- Prisstigninger på benzin og diesel kan mærkes i budgettet for mange bilister. På de korte ture, eller der hvor der er mulighed for at tage cykel eller kollektiv transport i stedet for bilen, kan den nuværende situation være en god anledning til at prøve eller måske endda skifte til alternative transportmidler. Priserne for kollektiv transport er ikke steget tilsvarende benzin eller diesel – og det gør den økonomiske besparelse større end tidligere. Samtidig er det både grønnere og med cyklen også sundere, siger transportminister Trine Bramsen.

Fra bil til cykel

Der er høje besparelser at hente på kortere strækninger, hvis man har mulighed for at skifte bilen ud med cyklen. 

Dyrere priser på benzin og diesel har kun gjort det billigere at tage cyklen i stedet.
Dyrere priser på benzin og diesel har kun gjort det billigere at tage cyklen i stedet.

Selv hvis der tages forbehold for eksempelvis vedligehold af cyklen, vil besparelsen for en pendler mellem Brabrand og Aarhus midtby, som er en tur under 10 kilometer, være næsten 90 procent på en måned med det nuværende prisniveau, hvor turen i bil er kommet over 1.000 kroner om måneden, mens cykel kan klares fra en god hundredekroneseddel.

Flere togpassagerer

Hos DSB oplever man lige nu flere rejsende end tidligere på året. Det kan både skyldes de højere brændstofpriser, men også ophævelsen af coronarestriktioner og ophævelsen af corona som en samfundskritisk sygdom.

Ifølge Tony Bispeskov, informationschef i DSB, er der generelt stadig god plads i togene, selv om der er begyndt at komme flere rejsende igen.

- Nogle kunder vil helt bestemt opleve, at man så at sige er tilbage ved tiden før corona. Det kan være i myldretiderne om morgenen og om eftermiddagen.

- Men når vi ser på det samlet set, så er der en smule færre kunder, end der var før corona.

- Tendensen er dog klart, at der er flere og flere, der vender tilbage til den kollektive trafik, siger Tony Bispeskov.

Invasion har skylden

Det er især Ruslands invasion af Ukraine, der har sendt brændstofpriserne op.

Rusland er en stor leverandør af råolie, som bruges i benzin og diesel. På grund af krigen og de sanktioner, Rusland er blevet pålagt, er der opstået usikkerhed om, hvorvidt der stadig vil være lige så meget råolie tilgængelig til at fremstille benzin og diesel.

Det potentielt mindre udbud har sendt brændstofpriserne op, fordi den råolie, der ellers er til at få fingre i, er blevet mere efterspurgt.

Powered by Labrador CMS