Billig rustbehandling? Det er noget juks

Markedet for rustbehandlinger af undervognen på din bil er en jungle - og lyder et tilbud for godt til at være sandt, så er det det typisk også.

Udgivet Opdateret

Internettet er et rent slaraffenland for halv- og helkrejlende mekanikere, der har et fantastisk tilbud til lige netop dig og din bil.

På diverse deal-hjemmesider og reklamer på Facebook og andre steder er der mekanikere, der tilbyder undervognsbehandlinger helt ned til en pris på 900 kroner. Det skriver DR.

Grunden til, at det kan gøres så billigt, er ifølge FDM at det er et marked, der ikke er underlagt nogen test og kontrol. Der stilles altså ingen krav til dem, der udfører rustvognsbehandlinger af bilens undervogn.

Derfor gør man ifølge FDM klogt i at styre uden om de tilbud, der lyder for gode til at være sande. For pris og kvalitet følger i høj grad hinanden, lyder det fra seniortekniker i FDM, Jørgen Jørgensen:

– Det er en kompliceret sag at rustbeskytte en bil, og hvis den pågældende behandler også skal tjene penge på det, så skal det koste. Når vi kommer under 3500-4000 kr. på en mellemklassebil, så er der nogle, der ikke tjener penge på det, siger seniortekniker i FDM, Jørgen Jørgensen til DR.

I DR-programmet Kontant har de testet tre biler, der har fået udført en billig undervognsbehandling hos en mekaniker. Alle tre bilers undervognsbehandling fik efterfølgende en særdeles hård kritik fra Teknologisk Institut, hvor man mente, at bilerne havde fået ingen eller kun ganske lidt rustbeskyttelse.

I galleriet ovenfor kan du se FDM’s egne tre gyldne tips til at undgå rust på bilen.

Rust på bilen: Så ofte skal det tjekkes

FDM anbefaler, at man får en uvildig fagmand til at tjekke, om ens bil har behov for rustbeskyttelse.

Det kan være svært at vurdere selv, og der kan nemlig være er der stor forskel på, hvor ofte biler skal have rustbeskyttelse ifølge Lone Otto, teknisk chef ved FDM.

– Som bilejer er det svært at vurdere, hvornår bilen trænger til rustbeskyttelse. Mange tror desværre, at alle biler skal rustbeskyttes hvert andet år, men det er ikke rigtigt. Nogle biler skal, mens andre kan vente tre og fire år mellem behandlingerne. Det kommer helt an på bilmodellen, hvor langt du kører til dagligt, og hvordan du plejer din bil i hverdagen, siger Lone Otto ifølge FDM’s hjemmeside.

Powered by Labrador CMS