B&O til salg: Købstilbud på vej

Bang & Olufsen har fået en henvendelse fra en eventuel køber til hele eller dele af koncernen, som Struer-virksomheden nu undersøger substansen i. Aktien brager op.

Bang og Olufsen er muligvis på vej til et salg. Foto: Henning Bagger/Scanpix
Udgivet Opdateret

Bang & Olufsen har fået en henvendelse fra en eventuel køber til hele eller dele af koncernen, som Struer-virksomheden nu undersøger substansen i. Aktien brager op

Der er efter alt at dømme et købstilbud på vej på Bang & Olufsen. Lyd- og TV-flagskibet fra Struer oplyser i hvert fald torsdag, at man har modtaget »visse« indledende henvendelser vedrøerende en potentiel offentliggørelse af et købstilbud.

»På den baggrund har selskabet indledt en dialog for at undersøge og analysere substansen af disse henvendelser. Den igangværende dialog vil muligvis føre til et købstilbud på hele eller dele af den udstedte aktiekapital i Bang & Olufsen,« skriver ledelsen i en meddelelse til fondsbørsen.

Aktiemarkedet reagerer umiddelbart  voldsomt på udsigten til et godt købstilbud, idet aktien hurtigt bragede gennem lydmuren med en stigning på 27 pct.

Ingen sikkerhed for tilbud

Bang & Olufsens bestyrelsesformand Ole Andersen understreger, at der ikke er nogen sikkerhed for udfaldet af diskussionerne med en potentiel køber eller for, at der overhovedet kommer et tilbud.

Det er imidlertid kun et år siden, at Ole Andersen i et interview med Berlingske erkendte, at B&O ikke længere har en størrelse til at klare sig mod store, globale konkurrenter. Ole Andersen sagde, at alle muligheder nu stod åbne for den 90-årige danske virksomhed.

I marts i år solgte Bang & Olufsen så sin Automotive-division med lydudstyr til luksusbiler til den amerikanske koncern Harman International.

Fakta

* Bang & Olufsen blev grundlagt i 1925 i Struer af to unge ingeniører, Peter Bang og Svend Olufsen.

* De første produkter var højttalere og mikrofoner. Siden er radioer, grammofoner, tv-apparater, telefoner, stereoanlæg og lydudstyr til biler kommet til.

* Den første store succes kom i 1929, da de to ingeniører fik skabt en radio, der kunne modtage strøm direkte fra stikkontakten i stedet for at være drevet af batterier.

* Bang & Olufsen lagde fra starten vægt på designet, og gennem årene har nogle af selskabets produkter fået ikonstatus. Blandt andet er nogle af produkterne udstillet på kunstmuseet MoMA i New York.

* Op gennem 1960’erne satte selskabet fart på eksporten, og i 1970’erne fik Bang & Olufsen for alvor slået sig fast som leverandør til et købestærkt segment.

* Men selskabet har samtidig haft svært ved at tjene penge og har i perioder haft store underskud på bundlinjen.

* Efter første halvdel af regnskabsåret 2014/15 var der 541 B&O-butikker verden over, heraf 340 i Europa.

Kilder: Bang & Olufsen, Aarhus Universitet

Powered by Labrador CMS