Chok: Slut for disse elbilejere

Ladning til elbilen bliver nu forandret

Offentliggjort Sidst opdateret

Regeringen har lagt op til en afgiftsændring, der kan ryste hele markedet for elbilopladning. 

Hvis planerne bliver til virkelighed, kan det være slut med de populære ladeabonnementer, som i dag er en central del af elselskabernes forretning. Det skriver Energiwatch.

Lavere afgifter ændrer spillet

SVM-regeringen har foreslået at sænke elafgiften til EU’s minimumsniveau på omkring 1 øre pr. kWh i 2026 og 2027. 

Det er et markant fald fra de nuværende 72,7 øre. 

Forslaget er en del af finanslovspakken, men endnu ikke vedtaget. 

Alligevel har det allerede sat gang i en omfattende debat i branchen.

Hos elselskabet Ewii er der ingen tvivl om konsekvensen, hvis forslaget bliver en realitet. 

- Alle ladeabonnementer på elbiler bliver værdiløse nu, siger administrerende direktør Lars Bonderup Bjørn. 

Ladeabonnementer fungerer i dag blandt andet ved, at selskaberne håndterer refusionen af elafgiften til forbrugerne, men når afgiften næsten forsvinder, forsvinder også behovet for den service.

Nye forretningsmodeller på vej

Eksperter peger på, at fremtidens elbilejere i stedet kan se frem til helt nye muligheder. 

En af de mest interessante er, at strømmen fra bilens batteri kan sendes tilbage til elnettet, når behovet er størst.

Hvis forslaget gennemføres, vurderes det, at en gennemsnitlig elbilfamilie kan spare flere tusinde kroner årligt. 

Branchen forbereder sig på et skifte, der kan gøre opladning billigere og langt mere fleksibel end i dag.

Powered by Labrador CMS