Dansk F16-fly nødlander på Bornholm

En fejlmelding fra motoren fik piloten til at foretage en sikkerhedslanding.

Udgivet Opdateret

Et dansk F-16-fly måtte i dag nødlande i Bornholm Lufthavn. Flyet var et af de to F-16-fly der normalt er i luften i det, der kaldes afvisningsberedskabet. Pludselig blev det ene fly ramt af et såkaldt engine stall.

– Motoren mister sin luft og giver et bump, fortæller Anders Rex, chef for Fighter Wing Skydstrup, til Newsbreak.dk.

Piloten gik nu en liste igennem over ting, der kunne være fat med motoren, og her fandt man hurtigt frem til, hvad der måtte gøres.

– Sker det her skal man ned og lande på den nærmest mulige plads, fortæller Anders Rex.

Fanget med den store krog

Den nærmest mulige plads, flyet kunne lande på var lufthavnen ved Rønne, Bornholm Lufthavn. Det kunne være en udfordring, da en lufthavn helst skal have en vis længde, førend der er plads til et F-16-fly.

– Normalt skal man bruge 8000 fod (godt 2500 meter), fortæller Anders Rex. Bornholms Lufthavn har en landingsbane, der, ifølge Wikipedia, er cirka 2000 meter lang. Men det er der råd for.

– Lufthavnen har det, vi kalder for et indfangningsanlæg, fortæller Anders Rex. Det er reelt set en stor på to store hjul. På en F-16 er der en krog, og den griber fat i snoren. Og så standser flyet til rette tid.

Piloten fløjet hjem

Piloten blev hentet ved Bornholm Lufthavn af kolleger og fragtet tilbage til Flyvestation Skrydstrup. Flyet står stadig på Bornholm.

– Det bliver bevogtet af nogle soldater fra forsvaret. Vi sender et hold af teknikere derover med en ny motor. Og så skifter de simpelthen motoren, fortæller Anders Rex.

Reelt set formår elektronikken i et sådant fly at lokalisere og udbedre en del fejl, uden menneskelig indblanden.

– Men det, at det (at motoren mistede luft, red.) sker, kan være et udtryk for problemer, forklarer Anders Rex.

 

 

Powered by Labrador CMS