Danske firmaer politianmeldt efter flere klager: – Kom som lyn fra en klar himmel

Flere udenlandske net-brugere er tilsyneladende så utilfredse med to danske firmaer, at Forbrugerombudsmanden nu har meldt firmaerne til Fyns Politi.

To danske virksomheder er blevet politianmeldt for at vildlede forbrugere og snyde med bestillinger. “Dybt kritisabelt”, siger virksomhederne. Se et eksempel på en regning, en forbruger ikke mener at have bedt om på næste billede. Modelfoto: Scanpix
To danske virksomheder er blevet politianmeldt for at vildlede forbrugere og snyde med bestillinger. “Dybt kritisabelt”, siger virksomhederne. Se et eksempel på en regning, en forbruger ikke mener at have bedt om på næste billede. Modelfoto: Scanpix
Udgivet Opdateret

I løbet af 2016 har Forbrugerombudsmanden i Danmark modtaget 123 klager over virksomhederne Luxstyle ApS og Lux International Sales ApS, mens der allerede i 2017 foreløbig er modtaget 53 klager. Klagerne kommer fra udenlandske forbrugere, der føler sig vildledt af virksomhedernes tilbud på blandt andet sociale platforme. “Dybt kritisabelt”, mener virksomhederne.

Fra forskellige profiler på Facebook bliver en reklame i disse dage flittigt spredt til forbrugere, der drømmer om et hudorme-frit ansigt. Reklamen, der primært målrettes udenlandske forbrugere fra blandt andet Australien og Singapore, fører til en bestillingsside, hvor en – proklameres det – ganske effektiv ansigtsmaske kan bestilles fra. Modellen møder dog massiv kritik, fordi det ikke umiddelbart fremgår, hvad produktet koster.

Besøgende mødes primært af glittede ord om produktets evner, men også af en formular, der kan udfyldes med navn og adresse. Det er blandt andet her, tvisten består. For flere har klaget over, at det ikke kan lade sig gøre at få prisen på produktet at vide uden at udfylde disse informationer – og i øvrigt åbenbart binder sig til at købe produktet blot ved at trykke på knappen tilhørende disse kontaktinformationer.

Forbrugerne har typisk ikke givet deres betalingskortoplysninger, og de modtager derfor en opkrævning med posten sammen med den uanmodede pakke, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Det er helt ude i hampen, hvis man spørger virksomhederne bag – der i øvrigt deler kontaktperson.

Musetasten skal sætte sig fast

Newsbreak.dk har naturligvis kontaktet Jonas Hedegaard, der står som pressetalsmand for de to nu politianmeldte virksomheder. Han fortæller, at anmeldelsen er kommet som et lyn fra en klar himmel. Ifølge ham har Lux-virksomhederne for ni måneder siden indsendt et høringssvar til Forbrugerombudsmanden, hvor det ifølge Hedegaard fremvises, at der ikke bliver vildledt i forbindelse med virksomhedernes reklamer.

– Det kræver mere end det ene tryk, som folk har klaget over. Når du udfylder informationerne og trykker videre, kommer du til en side, hvor du skal godkende ordren. Det er klart, hvis musetasten sætter sig fast, så kan du komme til at bestille, men ellers kræver det altså en meget stor tilkendegivelse af, at forbrugeren er interesseret i at bestille produktet, før der bliver lavet en bestilling, siger han.

Oplysningen stemmer overens med Newsbreak.dks undersøgelse. Vi har forsøgt at udfylde oplysningerne til at bestille og trykke videre, mens vi efterfølgende bliver mødt af en side, hvor vi skal vælge et produkt. Forsøget afbrydes her, og kort efter tikker en mail ind til os, hvor det fremgår, at vores bestilling ikke er foretaget. Altså har vi tilsyneladende intet bestilt ved at oplyse vores kontaktoplysninger – sådan som det ellers fremgår af de mange klager og Forbrugerombudsmanden. Andre “kunder” oplyser dog, at de har en anden opfattelse. Her er deres indtastninger blevet brugt til en bestilling.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger i førnævnte pressemeddelelse:

– Hvis en virksomhed registrerer en bestilling uden at oplyse forbrugeren om det, er det en grov overtrædelse af markedsføringsloven. Ifølge de mange klager vi har fået, er det netop det, der sker på virksomhedernes hjemmesider. Derfor har jeg nu politianmeldt de to virksomheder for overtrædelse af markedsføringsloven.

Sender bare en regning

Ifølge anmeldelsesportalen Trustpilot, hvor forbrugere kan anmelde web-butikker, har flere oplevet pludselig at få tilsendt en pakke fra Lux. Med tilhørende regning, forstås. Samme problematik nævnes i flere af de klager, Forbrugerombudsmanden har fået fra udenlandske forbrugere. Newsbreak.dk har været i kontakt med Serene Johnson fra Australien, der oplevede, at hendes 15-årige datter Sinead pludselig modtog en pakke og en regning på 70 dollar fra det Odense-baserede firma.

– Hun siger, hun kun fik en pop-up reklame på sin ipad og ikke bestilte noget eller gik ind på hjemmesiden. Hun er kun 15 år, fortæller Serene til Newsbreak.dk. Hun har valgt via Facebook at advare alle mod at benytte tjenester fra Lux-firmaerne.

Forskellige steder på nettet er der mulighed for at finde folk, der beskriver lignende oplevelser. På Trustpilot har Lux’ kundeservice dog flere gange oplyst, at man skal kontakte virksomheden, hvis man mener at have modtaget noget, man ikke har bestilt.

Principielt er det da også muligt at foretage en bestilling i en anden persons navn, da denne ikke nødvendigvis påkræver kreditkort-oplysninger. Jonas Hedegaard fastslår, at virksomheden netop derfor yder en helt særlig service.

– Vi giver 90 dages returret på alle produkter – også selv om de er testet der hjemme, siger han og påpeger, at de i alt 176 klager fordelt på 2016 og 2017 beskriver en meget lille del af de salg, Lux foretager.

–  Vi sælger millionvis af produkter om året, og klagesagerne udgør ikke en gang en promille. Hvis Lux-selskaberne bevidst vildledte forbrugere til at købe, så ville Forbrugerombudsmanden ikke være i tvivl. Vi vil naturligvis gerne eliminere alle klager, men det har så desværre ikke været muligt, siger han.

Kan beholde pakken

Modtager man som forbruger en regning for et produkt, som man ikke mener at have bestilt, anbefaler Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen, at man klager via e-mail til virksomheden.

Forbrugeren skal oplyse virksomheden om, at man ikke mener, at der er indgået en aftale. Har en virksomhed sendt en pakke uopfordret, og skyldes dette ikke en fejl, er forbrugeren ikke forpligtet til at sende den retur til virksomheden.

Sagen er startet, da Forbrugerombudsmanden har modtaget en lang række klager fra forbrugere i Australien, New Zealand og Canada over virksomhederne Desuden har de norske, svenske, østrigske og belgiske forbrugermyndigheder anmodet Forbrugerombudsmanden om at gribe ind over for de to virksomheder. Det er sket via fire såkaldte Consumer Protection Cooperation-anmodninger.

I 2013 blev de to virksomheder i øvrigt også meldt til politiet af Forbrugerombudsmanden. Daglige slagtilbud med produkter til halv pris, der bevidst blev forlænget og dermed ikke var tilbud, var et klart lovbrud. Virksomheden valgte dengang at betale en bøde på 30.000 kroner for overtrædelsen.

Det er ikke sikkert, at det denne gang bliver løsningen. Jonas Hedegaard oplyser, at firmaet vil overveje at få Folketingets Ombudsmand til at gå ind i sagen.

Powered by Labrador CMS