Danske kvinder mener ikke, de er smukke

#jegersmuk-kampagnen skal sætte fokus på danske kvinders negative syn på deres egen krop. Pressefoto
Udgivet Opdateret

Flere end halvdelen af danske kvinder har et negativt syn på deres egen krop – og det påvirker deres selvværd og livskvalitet

Ny Dove-undersøgelse viser, at danske kvinder lider under deres egen negative selvoplevelse. Det har blandt andet store konsekvenser for mange, at de ikke er tilfredse med deres kroppe, da det hæmmer deres seksualliv og sociale omgang med andre mennesker. Derfor er Dove’s omfattende selvværdskampagne på Facebook, Instagram, YouTube og Tumblr et tiltrængt og kærligt opråb til danske kvinder om at revurdere deres selvopfattelse.

Med kampagnen #jegersmuk vil Dove igen udfordre kvinder til at føle sig smukke, som de er. Ønsket er at fortsætte og styrke den lokale danske bevægelse til fordel for øget selvværd, som Dove søsatte sidste år i samarbejde med velgørenheds-organisationen Global Dignity via kampagnen #makeupfrimandag.

I år opfordrer Dove helt konkret kvinder til at poste personlige skriftlige statements eller videoer på www.jegersmuk.dk, som linker til Facebook og fortælle og vise, hvorfor de føler sig smukke. Kvinder kan også dele statements og fotos på Instagram ved at hashtagge #jegersmuk. Det skal inspirere flere kvinder til at følge trop og bakke op om bevægelsen.

Vil stoppe negativ selvværds-spiral

Dove’s undersøgelse peger på, at årsagen til kvindernes negative selvopfattelse kan være kulturelt forankret. Næsten halvdelen af deltagerne fortæller, at de ikke er opdraget til at tale positivt om deres udseende. Desuden er de bange for, at deres omgivelser vil synes dårligt om dem, hvis de roser deres eget udseende.

– Hos Dove mener vi, at det er vigtigt at føle sig smuk og være glad for sin krop, siger Claus Mølholm, Marketing Manager for Dove i Danmark.

– Og vi har lært noget meget overraskende via vores undersøgelse – nemlig at der er nogle sociale spilleregler i vores kultur, som forhindrer danske kvinder i at tale positivt om deres krop og udseende i al almindelighed. Det vil vi sætte til debat, fordi vi mener, at det er en menneskeret at turde se på og tale om sig selv med kærlighed og respekt. Den næste generation af kvinder skal vokse op med et positivt syn på sig selv, og vi skal sætte en stopper for den negative selvværds-spiral.

Støtter Global Dignity Girls Day

I forbindelse med kampagnen donerer Dove penge til Global Dignitys velgørenhedsarbejde for unge pigers selvværd – Girls Day.

Dove donerer et beløb for hvert skriftligt statement og hver video, kvinderene poster på www.jegersmuk.dk. Målet er en donation på 100.000 kroner.

Global Dignity´s danske formand, Lea Carina Frederiksen er begejstret for Dove’s initiativ:

– Dove’s #jegersmuk-kampagne og donation er meget relevant. Lavt selvværd har udviklet sig til en global folkesygdom blandt kvinder – herunder også de danske. Derfor er der hårdt behov for fokus og støtte til især unge kvinders tro på sig selv. Jeg håber, at Dove’s initiativ kan hjælpe kvinderne til at få øjnene op for, at skønhed har mange ansigter og former. Og at enhver kvinde accepterer og respekterer sig selv for den hun er.

Sådan påvirkes danske kvinder af deres negative selvopfattelse:

60,3 procent føler sig mindre attraktive.

44 procent oplever reduceret selvværd.

31,1 procent bliver i dårligt humør.

22,8 procent bliver hæmmet i deres seksualliv.

17,3 procent bliver hæmmet i deres sociale omgang med andre mennesker.

16,2. procent oplever at deres livskvalitet forringes.

Powered by Labrador CMS