Den lille kvinde mod systemet: Kommunen betaler P-bøde tilbage

P-pladsen er nu fjernet, men den røde ring angiver, hvor der en gang var en indstribet parkeringsbås. Det var her, Mille Randløv for fire år siden fik den bøde, Kommunen nu skal betale tilbage. Foto: Google Streetview
Udgivet Opdateret

Efter fire års stædig kamp mod systemet, har en kvinde nu vundet. Kommunen skal tilbagebetale en forkert udstedt parkeringsbøde.

Det tog fire års kamp for københavnske Mille Randløv, der mente, at Københavns Kommune havde givet hende en forkert P-bøde. Nu har hun fået ret.

En parkeringsbås på Kongedybs Allé i København danner rammen om den specielle sag, hvor den lille “mand” til sidst sejrede. Det skriver Ekstra Bladet.

I februar 2012 parkerede Mille Randløv som så mange gange før i en markeret P-bås ud for sin opgang på den københavnske vej. Da hun efterfølgende vendte tilbage til sin bil, sad der en træls lap i forruden.

En parkeringsbøde udstedt af en kommunal parkeringsvagt. Det fattede Mille Randløv ikke noget af.

P-bås eller ej

Parkeringsvagten mente, at parkeringsbåsen var fjernet, da dele af de hvide streger, der angiver en sådan, var utydelige under et nyt lag cement. Den købte københavneren dog ikke.

– Det argument kunne jeg slet ikke acceptere. For alle de andre båse på vejen var også delvist forsvundet under asfalteringen. Og her fik bilisterne jo ingen bøder. Men Center For Parkering var ikke til at hugge eller stikke i. De sagde også, at jeg holdt mindre end ti meter fra en krydsende vej. Men kommunen har jo selv anlagt båsen der for mange år siden og har aldrig tidligere uddelt bøder, fortæller Mille Randløv til avisen.

Efter fire års stædig kamp – der indebar ombudsmand og advokater – kan hun nu kalde sig sejrherre i slaget mod kommunens Center for Parkering. Hun fik rettens ord for, at P-bøden ikke var gyldig.

Hos Center for Parkering er der overraskelse over dommen.

– Vi havde regnet med at vinde. Det siger sig selv, at vi ikke gik i retten med et håb eller en drøm om at tabe denne sag. Vi mente, at vi havde styr på vores hjemmearbejde. Vi har besluttet, at vi ikke vil anke sagen. Nu har både Ombudsmanden og en domstol fastslået, at vi var galt på den. Og så retter vi naturligvis ind, fortæller Jes Øksnebjerg, Centerchef i Center For Parkering.

Retfærdighed frem for alt

En parkeringsafgift på 510 kroner kan lyde som en bagatel, men for Mille Randløv handler det slet ikke om økonomien. Det er snarere et spørgsmål om retfærdighed.

– Jeg er stolt over min stædighed. Hold op, hvor er jeg glad. Jeg har været rasende flere gange undervejs i denne sag. Center For Parkering har jo optrådt totalt urimeligt overfor mig. Det handlede ikke om pengene. Det handlede om retfærdighed, siger den 53-årige kvinde, der nu kan se frem til at få de forkert inddrevne 510 kroner retur.

Powered by Labrador CMS