Det er livsfarligt at lade være: Husker du at tænde bilens baglygter?

Slukkede baglygter er ikke bare til gene i trafikken. Det er også farligt - især i de mørke måneder.

Udgivet Opdateret

Flere biler kører rundt med slukkede baglygter. Det kan skabe farlige situationer.

I 2011 indførte EU en ny regel om, at der skal være kørelys foran på alle nye biler, også om dagen. For at spare på energien gælder kravet ikke lys i baglygterne.

Reglerne har givet danskerne en særlig udfordring. Vi har nemlig gennem mange år vænnet os til, at både forlygter og baglygter tænder, når man starter bilen.

På grund af EU-reglerne er der derfor en del nye bilder, hvor det kun er kørelyset, altså forlygterne, der tænder, når bilen startet. Det bevirker desværre, at mange glemmer at få tændt baglyset, når det bliver mørkt, tåget eller på anden måde usigtbart. Det kan selvsagt give farlige situationer i trafikken.

Heldigvis er det, indtil videre, ikke gået så galt med netop slukkede lygters skyld i uheld. Det viser en ny rapport som Epinion har lavet for Rådet for Sikker Trafik tilbage i marts 2016.

– Der spørges til henholdsvis det sidste halve år og seneste tre måneder. Så billedet dækker vinterhalvåret med mange mørketimer , regnfuldt og tåget vejr. En tilsvarende undersøgelse for sommerhalvåret ville helt sikkert vise lavere tal, oplyser Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik til Newsbreak.dk.

Vigtige resultater

Det glæder dokumentationschefen, at der har været relativt få uheld og kritiske situationer i forbindelse med, hvor mange der har oplevet slukkede baglygter i mørke.

– Og det er positivt, at så mange – to ud af tre – advarer de bilister, der har glemt at tænde baglygter. Men det skal endnu flere blive bedre til, siger Jesper Sølund.

Rådet for Sikker Trafik har en klar anbefaling til de bilister, der har biler, der ikke tænder baglygterne af sig selv. Det er nemlig i mange tilfælde muligt at få koblet baglygterne til kørelyset.

– Det anbefales varmt, siger Jesper Sølund, der også kan oplyse, at sådan en kobling typisk ligger i prislejet 1000-2000 kroner.

Slukkede baglygter opleves jævnligt

En af de personer, der jævnligt støder på slukkede baglygter, er Brian Wahl Olsen, der er skadedirektør i Alm. Brand.

I et tweet har han tirsdag morgen gjort opmærksom på, at han endnu en gang måtte ‘hjælpe’ en anden bilist med at få tændt baglygterne.

– Jeg har set tre i denne uge – to bare i dag, siger Brian Wahl Olsen til Newsbreak.dk.

Han kan dog også fortælle, at han ikke, qua sit arbejde, har oplevet flere skadesanmeldelser på grund af netop slukkede baglygter.

– Det er jo det, jeg vil kalde grov uagtsomhed, som han udtrykker det.

Tal er ikke overraskende

At der ikke er de store ulykker i forbindelse med ikke tændte baglygter kommer dog ikke helt som en overraskelse for dokumentationschef Jesper Sølund.

– Nej, tallene overraskede mig egentligt ikke. Det er meget sjældent vi har hørt om alvorlige personskadeulykker på grund af slukkede baglygter – og hvis vi kun havde spurgt til uheld – altså uden kritiske situationer – ville tallene være betydeligt lavere.

Her i vintermånederne kan vi ofte opleve morgen og dagtåge – og her er det særligt vigtigt at hjælpe de slukkede baglygter, fordi det er sværere at se det manglende lys i instrumentbrættet, når kun kørelyset er tændt. Men positivt, at bilisterne hjælper hinanden, siger Jesper Sølund.

Nye regler – igen

Siden sommeren 2016 er det nu lovpligtigt, at alle nyindregistrerede biler i Danmark er forsynet med kørelys for og bag – og problemet er således løst fremadrettet. Har du ikke en helt ny bil, kan du se, hvad Rådet for Sikker Trafik har at sige om emnet:

Hvis du har købt en ny(ere) bil, så er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i, hvordan lyset virker. Nogle biler er indrettet sådan, at lyset bagpå selv tænder, når det begynder at bliver mørkt eller usigtbart. I andre indikeres det, at man skal tænde lyset, for eksempel ved, at der ikke er lys i instrumentpanelet. Nogle biler kan omkodes, så både forlygter og baglygter tænder, når du starter bilen, skriver Rådet for Sikker Trafik på sin hjemmeside.

Powered by Labrador CMS