Disse biler har et højt sikkerhedsniveau

Uanset bilens prisklasse bliver vigtigt sikkerhedsudstyr standard i stadig flere modeller. Det viser en ny ny Euro NCAP-test.

den 2,5 ton tunge Audi e-tron klarede kollisionstesten med bavour. Klik videre i galleriet for at se flere af testbilerne. Foto: FDM
den 2,5 ton tunge Audi e-tron klarede kollisionstesten med bavour. Klik videre i galleriet for at se flere af testbilerne. Foto: FDM
Udgivet Opdateret

Det er ikke længere kun de eksklusive og dyre biler, der er forsynet med nye, vigtige sikkerhedssystemer. Sådan var det for ganske få år siden, men i dag gælder det også mange modeller på de lidt lavere hængende hylder.

Det afspejles tydeligt i årets tredje test fra sikkerhedssamarbejdet Euro NCAP, skriver FDM i en pressemeddelese.

Testen giver nemlig de maksimale fem stjerner til alle puljens syv biler. De imponerer alle syv med en høj sikkerhed i forskellige kollisionstest, og så har de desuden allesammen de nye sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse, vejbaneassistent og fartbegrænser som standard i alle udgaver.

I galleriet over artiklen kan man se de syv biler, der var med i puljen.

– Som med al anden teknologi bliver sikkerhedssystemerne i nye biler med tiden ikke bare bedre, men også billigere. Det ses i den nye Euro NCAP-test, hvor alle systemerne i dag er standardudstyr i den nye Renault Clio, der er en minibil til omkring 130.000 kroner. Hvor sikkerheden tidligere var derefter, har bilen i dag samme gode sikkerhed som dyrere og større biler. På den måde kan man sige, at sikkerheden er blevet demokratiseret, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Gode bremser

Det er ikke mindst de automatiske nødbremsesystemer, der udmærker sig. Systemet testes ved både høje og lavere hastigheder, om de kan genkende bløde trafikanter, og i mørke eller ved nedsat sigtbarhed.

– Det automatiske nødbremsesystem kan ikke fremhæves nok og har gjort en afgørende forskel for både bløde og hårde trafikanters sikkerhed. Som testen viser, virker systemet godt i alle syv biler. Derfor er det så vigtigt, at det bliver standard i stadig flere nye biler, siger Søren W. Rasmussen.

Blandt de testede biler er der blandt andet den nye elbil Audi e-tron, som klarede kollisionstesten med glans til trods for en vægt på 2,5 ton.

– Som med de seneste test af elbiler viser testen af den nye Audi e-tron, at der ikke er nogen sikkerhedsproblematik knyttet til elbiler. Trods sin høje vægt er det en meget sikker bil på alle parametre. Et flot resultat,”siger Søren W. Rasmussen.

Powered by Labrador CMS