Efter klager: Fri data skal være HELT fri

Fri data skal være ubegrænset. Det fastslår Forbrugerombudsmanden, efter myndigheden har modtaget klager fra utilfredse forbrugere

Telia er et af de teleselskaber, som forbrugere har klaget over til Forbrugerombudsmanden.
Telia er et af de teleselskaber, som forbrugere har klaget over til Forbrugerombudsmanden.
Udgivet Opdateret

”Fri data” er lig med ubegrænset dataforbrug. Det slår Forbrugerombudsmanden nu fast over for teleselskaber. 

Det betyder, at teleselskaber kun må bruge udsagnet ”fri data” i deres markedsføring, hvis de giver kunden adgang til et ubegrænset dataforbrug. 

Teleselskaber må dog gerne forhindre misbrug.

Klager mod Telia, Hi3G og Nuuday

Forbrugerombudsmanden modtager løbende klager fra forbrugere over teleselskaber, som markedsfører abonnementer med ”fri data” samtidig med en fair use-grænse på 1000 GB data.

Forbrugerombudsmanden har behandlet klager over Telia, Hi3G og Nuuday, som har markedsført abonnementer med ”fri data” samtidig med en fair use-grænse på 1000 GB for at undgå misbrug.

Har ikke vildledt

Forbrugerombudsmanden vurderer dog, at de tre teleselskaber ikke har vildledt forbrugerne. 

Teleselskaberne har nemlig oplyst, at fair use-grænsen på 1000 GB ikke skal forstås som en max forbrugsgrænse af data, hvorfor det ikke i sig selv har konsekvenser at ramme 1.000 GB eller i sig selv bliver betragtet som et misbrug at ramme 1000 GB. 

Samt at der ikke er andre begrænsninger forbundet med abonnementer, der bliver markedsført med ”fri data”.

Forbrugerombudsmanden har i sin vurdering også lagt til grund, at 1000 GB data væsentligt overstiger det normale forbrug af data og forudsætter et unormalt højt forbrug af data.

Hvad menes der med "fri data"?

Hvis et abonnement markedsføres med ”fri data”, skal data kunne bruges frit og uden nogen begrænsninger såsom en øvre forbrugsgrænse.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, udtaler i en pressemeddelelse:

”Hvis et teleselskab markedsfører et abonnement med ”fri data”, må der ikke være en øvre forbrugsgrænse eller andre begrænsninger forbundet med abonnementet, men selskaberne må naturligvis gerne forhindre misbrug, fx at forbrugsabonnementer bliver anvendt til erhvervsmæssigt brug."

Får forbrugeren ikke adgang til ubegrænset data, vil markedsføringen efter Forbrugerombudsmandens vurdering være vildledende, medmindre abonnementet bliver misbrugt - for eksempel ved erhvervsmæssigt brug af abonnementet.

Kilde: Forbrugerombudsmanden
Powered by Labrador CMS