Efter voldsom togulykke: Hvor sikkert er Danmark?
Efter den voldsomme togulykke i Tyskland, hvor 11 personer blev dræbt ved et frontalsammenstød, har vi spurgt Banedanmark, hvordan sikkerheden er på de danske jernbaner. Det lyder sikkert.
11 mennesker blev dræbt, omkring 50 alvorligt såret og i alt 100 kom til skade, da to tog fra selskabet Meridian tirsdag kørte frontalt sammen i en kurve, hvor der blot var et enkelt spor til tog i begge retninger, i Bad Aibling i delstaten Bayern.
Det er traumatiserende og tragiske billeder, der viser sig fra ulykken, der bare ikke måtte ske. Politi og teknikere arbejder på at kortlægge, hvordan den tragiske ulykke alligevel kunne finde sted, og hvor sikkerhedsnettet og -foranstaltningerne fejlede. I Tyskland skal et elektronisk system sikre, at tog ikke havner på enkeltspor og kører i modsatte retninger, som det ellers var tilfældet tirsdag, da de to tog borede sig ind i hinanden med omtrent 100 kilometer i timen.
Der er flere teorier, der lige nu arbejdes på. Menneskelig fejl eller teknisk fejl. Begge dele er lige katastrofale, og faktum er uanset 11 dræbte.
Ulykken, der ikke burde ske
Hos Banedanmark, der står for skinner og systemer til togdrift i Danmark, følger de lige nu efterforskningen og konsekvenserne i forbindelse med den voldsomme ulykke. En ulykke den tyske transportminister omtaler som “det, der ikke må ske”:
– Det er en strækning, der er sikret med et system, der automatisk skulle sørge for, at togene ikke kører ind i hinanden og bremser automatisk i et nødstilfælde, forklarede den tyske transportminister, Alexander Dobrindt. tirsdag på et pressemøde.
I Danmark sidder ansatte ved Banedanmark med ørerne spidset.
– Vi prøver at suge al den viden ud af denne tragiske episode, fortæller Rene Hestbæk, der er områdechef hos Banedanmark, til Newsbreak.dk dagen efter ulykken i Tyskland. En ulykke han ikke umiddelbart vil kommentere på, fordi der ikke er nogen, der aner, hvad der er gået galt, eller hvilke systemer, tyskerne sikrer jernbanerne med. Hvad, han vil snakke om, er sikkerheden på de danske jernbaner. Her skal flere systemer sikre, at en ulykke som den i Tyskland ikke sker her hjemme.
Masser af enkeltspor
Den tyske ulykke skete som nævnt på et enkeltspor, hvor tog i begge retning deles om skinnerne og derfor pænt må vente på hinanden før det, og sikkerhedssystemet burde her have standset togene, så de ikke var fortsat ind på det enkelte spor og derved frontalt støde sammen.
Sådan et system findes også i Danmark, fortæller Rene hestbæk.
– Der er mange kontrolsystemer, der skal sikre mod denne slags ulykker. Både i toget og på skinnerne er der et anlæg, der automatisk standser det, hvis der ikke er plads til toget forude, siger han. Det kan for eksempel være på et enkeltspor.
Dem er der mange af, fortæller områdechefen.
– Det er derfor alle de sikkerhedsforanstaltninger er så hamrende vigtige. Det må ikke ske, at et tog kommer til at køre der ud, hvis der holder et andet. Så det har vi sikret, at det ikke kan ske, siger han.
Systemerne opgraderes
De nuværende systemer til sikkerheden er efterhånden ved at være gamle. Derfor skal de også skiftes ud i hele landet. Inden 2021 vil de gamle systemerne med sikringer fra 50’erne og 60’erne være udfaset både på S-togene og de øvrige skinner.
– Det kommer til at give et meget mere præcist billede af, hvor alt vores materiel befinder sig. Det giver en endnu større sikkerhed, end vi har i dag, siger Rene Hestbæk.
En anden af teorierne for, hvad der var udslagsgivende i forhold til ulykken i Tyskland, står Hannoversche Allgemeine for. De skriver, at Redaktionsnetzwerk Deutschland har erfaret fra en efterforsker tæt på sagen, at der var tale om en menneskelig fejl, hvor en person aktivt vinkede et af de forsinkede tyske tog forbi et rødt signal. Teorien virker utroværdig, men vi har alligevel spurgt områdechefen, om det vil være muligt i Danmark.
– Nej. Ikke alene. Det vil kræve flere fejl på forskellige systemer, der spiller ind samtidig. Det betyder, at sandsynligheden er ekstremt lav.
Du kan læse meget mere om Banedanmarks sikkerhedssystemer på hjemmesiden.