Ekspert: Ilva og IDEmøblers shitstorm vil ikke bare blive glemt

Forleden beroligede to rådgivere Ilva og IDEmøbler om, at de ikke skulle frygte tab i hverken kunder eller omsætning, når først deres shitstorm var blæst over. Ekspert i online omdømme mener modsat, at møbelgiganterne i høj grad vil kunne mærke stormens skader efterfølgende.
Møbelgiganterne Ilva og IDEmøbler har de sidste par måneder været i uvejr på grund af utilfredse kunder, der har ventet længe på deres møbler. Det hele skyldes en implementering af et nyt IT-system, hvilket har skabt store leveranceproblemer for både Ilva og IDEmøbler.
Kunderne raser i frustration, og kaster man et blik på de to virksomheders Trustpilot-profiler, har det de sidste mange måneder regnet med negative anmeldelser, hvilket har givet dem et afskrækkende anmeldelsesgennemsnit.
På trods af shitstormens aktuelle omfang beroligede detailekspert Bruno Christensen samt digital medierådgiver David Ledstrup forleden i artiklen ”Shitstorm mod Ilva og IDEmøbler gør ondt nu men er ligegyldig på sigt” på finans.dk møbelvirksomhederne om, at problemerne hurtigt ville blive glemt, når shitstormen var blæst over.
Det er en naiv tankegang, der ikke medtænker det digitale aspekt, mener ekspert i online omdømme William Atak fra virksomheden SAFEonNET.
”Endnu en dag i helvede”
Lige nu bugner det med negative kommentarer som ”Endnu en dag i helvede”, ”ALDRIG MERE ILVA!!!!!” og ”Man bliver da helt dårlig af alle de tomme undskyldninger” på både Ilva og IDEmøblers Trustpilots og sociale medier. Alligevel mener både Bruno Christensen og David Ledstrup, at problemerne vil blive glemt, når virksomhederne har fået styr på deres leverancer igen. Dette mener William Atak er helt og aldeles forkert og misvisende:
– Det er direkte forkert, at de dårlige sager ryger i glemmebogen, og hvis man tror dette, så har man ikke forstået, hvordan medier fungerer i dag. Vi lever i en digital tidsalder, og der findes ikke én nyhed, der ikke enten er bragt digitalt eller gengivet digitalt, forklarer William Atak og fortsætter:
– I den digitale verden bliver intet glemt, og særligt medierne er meget bevidste om at bevare alle nyheder som en del af det “store digitale nyhedsarkiv”.
Ifølge William Atak er det korrekt, at sager, der kommer i medierne, med tiden bliver udvisket fra hukommelsen, men her glemmes det dog, at den digitale tidsalder aldrig glemmer noget samt at intet bliver udvisket på nettet – med mindre, at en virksomhed gør noget aktivt for det.