Elite-smiley flået væk: Hotelrestaurant får stor bøde

Hotel La Tours restaurant i Aarhus har fået ørene gevaldigt i Fødevarestyrelsens maskine. Køkkenchefen forklarer, at der er helt styr på sagerne.

Restaurant La Tour på Hotel La Tour i det nordlige Aarhus har fået en sur smiley og en bøde. Foto: Google Street View.
Udgivet Opdateret

Restaurant La Tour, der er en del af Hotel La Tour på Randersvej i Aarhus havde indtil den 26. marts en elite-smiley, men den blev hurtigt flået væk, da Fødevarestyrelsen kiggede forbi.

Ved kontrollen kunne restauranten ikke vise, at der var registreret temperaturer for madvarer siden sommeren 2016.

– Virksomheden kunne ikke fremvise dokumentation for modtagelses-, opbevarings-, tilvirknings- og nedkølingstemperaturer, står der i kontrolrapporten.

Det skal der være styr på, og derfor fik restauranten en bøde på 10.000 kroner og en sur smiley som resultat.

Fødevarestyrelsen noterede også, at “opvaskemaskines kanter fremtræder med belægning af snavs på kanter” og at “kølediske er snavset både udvendigt og indvendigt. I kølerum er der forekomst at skimmelvækst i reoler og lofter”. Disse forhold resulterede i en anmærkning men ingen bøde.

Køkkenchef: Vi har alle papirer

Køkkenchef Hans Pedersen afviser overfor Newsbreak.dk, at der er problemer med at måle og notere fødevaretemeraturer på restauranten.

– Vi har lavet egenkontrol, slår han fast.

Han forklarer, at Fødevarestyrelsen kom på et tidspunkt, hvor ingen af de ansatte på arbejde kunne finde dokumentationen.

– Det er kun mig, der ved, hvor den er, siger Hans Pedersen.

De ansatte kunne ikke få fat på ham, da han sad på et fly, forklarer han videre.

Køkkenchefen accepterer derfor ikke bøden, og vil klage over bøden og kontrolrapportens anmærkninger.

Han vedkender, at der til dels var snavset omkring noget ventilation i køkkenet, men han forklarer, at det er et sted, der er meget vanskeligt at komme til.

Hans Pedersen er ærgelig over, at han nu – i hvert fald i en mindre periode – skal have en sur smiley hængende, selvom han mener, at der er helt orden i sagerne.

– Man mister jo kunder ved det, siger han.

Powered by Labrador CMS