Facebook-storm: Jensen’s Bøfhus taber millioner

Foto: Elo Christoffersen (Arkivfoto)
Udgivet Opdateret

Jensen’s Bøfhus modtager endnu et dybt og lettere forsinket stød til kinden i selskabets kamp for at forsvare navnet Jensen.

Restaurantkæden var i september sidste år igennem lidt af en »shitstorm«, da selskabet i højesteret forsvarede og vandt retten til eksklusivt at anvende det populære danske efternavn i forbindelse med restaurantdrift. Bøfhusets sejr i højesteret betød samtidig, at en mindre restaurant i Nordjylland ikke længere kunne kalde sig Jensen’s Fiskerestaurant.

Og det brød folkedomstolen sig slet ikke om. Dag for dag voksede modstanden og presset mod Jensens Bøfhus på især de sociale medier. På få døgn fik Facebook-siden »Boykot Jensen’s Bøfhus« over 40.000 likes og endte på over 100.000, mens helt almindelige danskere i en anden Facebook-gruppe begyndte at donere penge til støtte for den lille fiskerestauratør fra Nordjylland.

Storm mod bøfhus giver røde tal

Den voldsomme storm mod Jensen’s Bøfhus kan nu aflæses direkte af selskabets regnskab, der er fyldt med røde tal.

»De danske restauranter kom tilfredsstillende fra start af året og var i en positiv udvikling med vækst frem til september, hvor en klar højesteretsdom til gunst for Jensen’s Bøfhus afledte en uventet kraftig og negativ mediestorm, der medførte en betydelig reduktion i antallet af gæster. I de efterfølgende måneder aftog påvirkningen, men antallet af gæster var såvel året 2014 ud samt fra starten af 2015 fortsat under niveauet fra før mediestormen,« skriver koncernen i sit årsregnskab.

Næsten 30 millioner kroner i underskud

Restaurantkæden kommer ud af 2014 med underskud på knap 30 mio. kr. mod et underskud på godt 10 mio. kr. i 2013. I de tre foregående år præsenterede selskabet stabile overskud i omegnen af 6 mio. kr.

Ledelsen i Jensen’s Bøfhus lægger ikke skjul på, at 2014 har været et skrækkeligt år for koncernen med et omsætningsfald på næsten 7 pct. Nu gælder det om at genopbygge kædens position på ny, lyder det i regnskabet.

»2015 bliver et år, hvor koncernen skal genvinde sin position på det danske marked og fortsætte den stærke udvikling i Sverige samt Jensen’s Køkken. Der er ikke planlagt investeringer i nye restauranter, ligesom der i året vil blive fokuseret på at reducere virksomhedens omkostninger,« skriver selskabet.

Powered by Labrador CMS