Fået en parkeringsbøde? Disse ting klager vi over

Mange har nok oplevet at få en p-bøde, der ikke var helt fin i kanten - her kan du blive klogere på, hvad du kan klage over, og om du kan vinde.

Udgivet Opdateret

Det nye Parkeringsklagenævn skal gøre det lettere for du og jeg at formulere en klage over p-bøde, som er blevet udstedt af et af de private parkeringsselskaber.

I september kunne Newsbreak.dk berette, at nævnet var lige på trapperne – og det efter, at det har været undervejs siden maj 2017.

FDM og Forbrugerrådet Tænk har presset på for at få indført det nye nævn – og de skal efter planen sidde med i nævnet som forbrugernes repræsentanter, skriver FDM.

De skriver videre, at lovarbejdet med at skabe klagenævnet har været bøvlet, men at det er lykkedes at finde en løsning i samarbejde med de private parkeringsfirmaer, der sikrer, at alle er tilfredse.

Det klager vi over

Men hvad kan det så egentlig bruges til? I galleriet ovenover artiklen har vi samlet en liste over de ting, vi oftest klager – og information om, hvorvidt det er klager, forbrugerne kan vinde.

På Parkeringsklagenævnets hjemmeside kan man læse mere om, hvordan man klager.

Der står, hvordan praksis bliver, når der skal formuleres en klage over p-bøde.

Den vigtigste tommerregel må siges at være, at du først skal klage direkte til det private parkeringsselskab, du har modtaget bøden fra.

Derfor skal du sende deres svar på klagen med, sammen med din egen klage. Med mindre p-selskabet ikke har svaret inden for tre måneder, da kan du klage alligevel.

En klage over p-bøde hos Parkeringsklagenævnet koster 175 kroner – væsentligt billigere tidligere, hvor klagerne som regel gik igennem det ‘normale’ retssystem.

Powered by Labrador CMS