Falsk konkurrence hærger på Facebook

Har du også klikket på de falske opslag?

Udgivet Opdateret

Facebook hærges igen og igen af falske ‘konkurrencer’ og lovning om dette og hint.

Ofte bruges kendte brands og navne, det kan blandt andet være Skat, Apple eller Matas, eller – som i dette tilfælde – Legoland i Billund.

Og det er langt fra første gang, at netop Legoland er offer for svindlerne, der på den måde forsøger at få godtroende danskere til at klikke på et link.

De to falske opslag – plus flere ældre – kan du se i galleriet over artiklen.

Hos Legoland er man godt og grundigt træt af de falske opslag.

– Det kan være svært at få lukket ned. Der er nogle, der hopper på den og begynder at dele, siger Kasper Tangsig, Senior Public Relations Manager hos Legoland, til Newsbreak.dk.

I det ene falske opslag bliver der lovet gratis billetter til familier; det andet opslag forsøger at lokke dig til at svare på en række spørgsmål.

Det er en rigtig god ide at lade være med det.

“Vi fraråder alle at trykke på linket og svare på spørgeskemaet, som I kan se her på billedet”, skriver Legoland da også i et opslag på sin Facebook-side.

Legoland forsøger – for eksempel via Facebook – at advarer om de falske opslag og konkurrencer. Det oplyser Kasper Tangsig.

I en tidligere advarsel opfordrer Legoland til at holde øje med følgende i opslagene:

– Tjek hvem der står bag hjemmesiden/facebooksiden. Er det den officielle www.legoland.dk eller LEGOLAND Facebookside?
– Er der betingelser i forbindelse med opslaget? Skal der deles eller udleveres personlige oplysninger?
– Kig efter om logoer er de officielle LEGOLAND logoer, og om LEGOLAND er stavet med stort.
– Tjek teksten godt igennem for stavefejl og mistænkelige formuleringer.

Sådan gør de

IT-sikkerhedsekspert Peter Kruse fra firmaet CSIS har tidligere over for Newsbreak.dk forklaret, hvorfor det ofte er kendte firmaer og brands, der bliver udnyttet af svindlere til det farligt populære phishing, hvor formålet er at lokke informationer ud af folk under falsk påskud.

– Svindlere forsøger at udnytte brands, vi som forbrugere har tillid til. I Danmark handler vi meget på nettet, og modtager vi eksempelvis en mail fra “Netflix” på korrekt dansk, hvor firmaet oplyser, at vi skal opdatere betalingskortoplysninger, så ved svindlerne, at nogle gør det, fortalte han.

Samme firmaer

Det er ofte de samme firmaer, der bliver brugt som falsk afsender på mails, der ikke vil dig noget godt. Det skyldes ifølge sikkerhedseksperten, at svindlerne er ekstraordinært dovne. Desværre har de ikke grund til andet.

– Der findes rigtig mange steder på nettet, hvor svindlere udveksler deciderede skabeloner og viden om effekten af forskellige mails og målgrupperne hertil. Det foregår også på Facebook. Det skyldes ganske enkelt, at det er den lettest tænkelige måde at gøre det på. Er bare en promille af de, der får mailen, hoppet i, så har det kunnet betale sig, siger han. Måske er nogen også hoppet i fælden, når de loves sæsonpas til Legoland for en krone.

Ikke første gang

I sommeren 2018 Newsbreak.dk fortælle historierne om andre former for svindel – også med Legoland som den angivelige afsender.

Også de svindel-forsøg kan du se i opslaget over artiklen.

Powered by Labrador CMS