FDM: Test afslører ringe sikkerhed i disse biler

FDM skriver, at fem køretøjer klarede sig virkelig dårligt i testen.

Foto: FDM.
Udgivet Opdateret

I en stor og omfattende test af varebiler af Euro NCAP klarede fem af de testede køretøjer sig så dårligt, at Euro NCAP slet ikke vil anbefale dem i den konfiguration, varebilerne blev testet i.

FDM skriver i en pressemeddelelse, at Euro NCAP testede 19 af de bedst sælgende varebiler på de europæiske veje, og at de testede køretøjer i 2019 stod for over 95% af salget af nye varebiler.

Ifølge FDM viste testen blandt andet, at der er stor forskel på sikkerhedsniveauet i en vare- og en personbil. Flere af de testede biler manglede både nye sikkerheds- og assistentsystemer, og kun 6 af 19 testede biler havde airbags i passagersiden som standard. Ingen af bilerne havde gardinairbags.

– Varebiler er et populært og velkendt transportmiddel, der både bruges af håndværkere og af firmaer, der udbringer pakker og dagligvarer. Derfor er det også nedslående, at testen afslører så ringe en sikkerhed for både fører, passager og medtrafikanter. Ikke mindst i forhold til sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse, der for længst er blevet standard i personbiler, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, i pressemeddelelsen.

Dumpet

Hvor Euro NCAP normalt giver stjerner, når der testes personbiler, blev der i forbindelse med testen af varebiler brugt en skala på fire trin i form af platin, guld, sølv og bronze, og tre producenter måtte lide den tort, at en eller flere af deres modeller end ikke fik bronze.

Bilernes sikkerhed blev testet blandt andet ved kollision. Foto: FDM.
Bilernes sikkerhed blev testet blandt andet ved kollision. Foto: FDM.

Søren W. Rasmussen peger på, at bilproducenterne kan gøre en del for at rette op på sikkerheden i deres varebiler.

– Netop fordi varebiler fylder meget i bybilledet, er det ikke godt nok, at mange af dem enten ikke har en nødbremse eller kun har middelgode udgaver, der ikke kan se bløde trafikanter. Det bør bilproducenterne snarest få rettet op på, ligesom EU-kravene bør skærpes, som de er blevet for personbiler, siger Søren W. Rasmussen.

Ikke alle bilerne havde alt det sikkerhedsudstyr, der ellers findes til biler. Foto: FDM.
Ikke alle bilerne havde alt det sikkerhedsudstyr, der ellers findes til biler. Foto: FDM.

FDM skriver i pressemeddelelsen, at samtlige af de testede modeller var en europæisk udgave, og at der særligt i Danmark bliver solgt modeller, der muligvis havde klaret sig bedre som følge af et højere niveau af sikkerhedsudstyr.

Man kan hos FDM læse om resultatet af testen af de 19 varebiler.

 

Powered by Labrador CMS