Forsikrings-mægler: Sænk priserne eller folk mister tillid

Foto: Colourbox.com (Modelfoto)
Udgivet Opdateret

Forsikringsselskaberne bør betale flere erstatninger til kunder, når de har kronede dage, lyder det.

Det har været syv magre år, og det bør følges op af syv fede år, nu da erstatningsudbetalingerne til kunderne udebliver, selvom forsikringsbranchen har kronede dage.

Sådan lyder det fra forsikringsmægler Anders Valdemar Juhl fra Uvildigraad, efter at Berlingske har beskrevet, at otte af de største forsikringsselskaber i gennemsnit har udbetalt fra 80,2 procent i erstatning i 2010 til 68,5 procent i 2014 til kunderne.

– Det er ikke meningen, at forsikringsselskaberne skal bedrive en bank. Selvfølgelig skal de varetage aktionærers interesse, men man burde indføre en form for tilbagereguleret præmie. Ellers mister folk tillid til systemet, siger Anders Valdemar Juhl.

Han understreger, at man risikerer et skred, der gør, at forbrugerne får færre penge udbetalt på sigt. Forsikringsselskaberne udbetaler nemlig større udbytte til aktionærerne i stedet for lavere forsikringspræmier.

Tryg hævede priserne i 2011

For nogle år siden hævede eksempelvis Tryg priserne for kunderne i forlængelse af skybruddet i 2011 for at tage højde for en større risiko for vandskader. Men det milde vejr de senere år kommer tilsvarende ikke forbrugerne til gode.

– Der skal gerne være en balance, mellem det man opkræver og den reelle risiko. Det kan være svært at se på for ét år, men hvis det er en generel tendens, at skadesudbetalingen er nedadgående, så burde selskaberne regulerer priserne tilsvarende nedad.

– Og det har der ikke været tradition for, siger Anders Valdemar Juhl.

Socialdemokraterne, Venstre og Dansk Folkeparti efterlyser tiltag, der kan øge konkurrencen mellem forsikringsselskaberne.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS