Foruroligende ringe: Dumper test på stribe

En stor test afslører, at 11 ud af 16 dæk dumper en stor FDM-test.

Udgivet Opdateret

Hvert år foretager FDM en større undersøgelse af sommerdæk, men for første gang er en tilsvarende undersøgelse lavet til varebiler og minibusser. Og en tendens er helt tydelig – det ene dæk efter det andet dumper på stribe. FDM beskriver i en pressemeddelelse, hvordan dækkene står dårligt fast og har en alt for lang bremselængde. Det er dybt foruroligende, mener FDM.

De sommerdæk, der laves til kassevogne og minibusser, er ofte fremstillet specielt til erhvervslivets behov. Det betyder, at dækkene i alt sin enkelthed er lavet med levetid og store mængder tungt gods for øje. Men i FDMs store test fremgår det, at ud af 16 dæk, der er mærket med et C – altså til kommercielt brug – der er hele 11 dæktyper dumpet, fordi de havde ringe egenskaber på våd vej.

– Det er naturligvis et foruroligende ringe resultat. Særligt når man tænker på, hvor meget varevogne og håndværkerbiler fylder i trafikken. Vi kan derfor kun opfordre virksomheder til også at se på andre parametre end kun slidstyrken, når de køber dæk til virksomhedens biler. Som testen viser, er der faktisk producenter, der formår at lave dæk, som både har en god slidstyrke og gode egenskaber på våd vej, siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

Og de ringe dæk gør, at det værste dæk i testen har en bremselængde på 57 meter, når den standser fra en fart med 80 kilometer i timen.

I galleriet øverst kan du se, hvad du skal være opmærksom på, når du tjekker dæk.

Powered by Labrador CMS