Gæsterne var glade for NorthSide

Langt størstedelen af dette års festivalgæster glade for at have været på NorthSide.
Udgivet Opdateret

Endnu engang var langt størstedelen af dette års festivalgæster glade for at have været på NorthSide i Aarhus.

For fjerde år i træk har mellem 91 og 94 procent af billetkøberne til NorthSide ifølge konsulentvirksomheden Epinion erklæret sig enten ”Tilfreds” eller ”Meget Tilfreds” med årets festival, hvilket er et dejligt klap på skulderen midt i forberedelserne til næste års festival.

Epinion har efter afviklingen af NorthSide 2014 været i kontakt med mere end en fjerdedel af billetkøberne til den udsolgte festival. Den efterfølgende rapport tegner et billede af et meget engageret og musikinteresseret publikum, der var særdeles tilfredse med årets festival, men samtidig også gerne vil udvikle og forbedre festivalen sammen med arrangørerne.

Et fokusområde på NorthSide 2014 var det fortsatte arbejde med affaldssortering, der i år var blevet udvidet med en meget omfattende pantordning. Begge dele blev modtaget positivt af gæsterne, og ifølge rapporten deltog 70 procent af gæsterne i enten Høj eller Nogen Grad i sorteringen, hvilket er en stigning fra 50 procent i 2013. Næsten 50 procent af affaldet på NorthSide blev sorteret i år, hvilket er en stigning fra 33 procent i 2013.

Det er også lykkedes at få budskabet om bæredygtighed igennem til gæsterne, så det nu er 87 procent, der i enten Høj eller Nogen Grad forbinder NorthSide med bæredygtighed. Derudover forbinder 79 procent festivalen med fællesskab, mens 78 procent forbinder NorthSide med innovation.

Succes med P6 BEAT Stage og økologi

Et andet nyt tiltag var P6 BEAT Stage og det tilhørende område som 74 procent af gæsterne var enten Tilfredse eller Meget Tilfredse med og beskrev som et roligt og hyggeligt område, hvor der var korte køer og en intim stemning.

Introduktionen af en økologisk fadøl var også en stor succes, og af de 58 procent af gæsterne, der prøvede en Tuborg RÅ under NorthSide var 89 procent overvejende positive. Den nye fadøl var en del af festivalens øgede fokus på økologi, og i år nåede NorthSide op på at være 70 procent økologisk i boderne, hvilket svarer til et økologisk sølvmærke. Dette blev der sat pris på hos gæsterne, hvoraf kun 11 procent siger, at økologi ikke er en faktor for dem, når de skal vælge et produkt.

Tuborg var ny hovedsponsor for NorthSide i år, og med hjælp kan 83 procent af gæsterne genkende bryggeriet som en partner, der af næsten trefjerdele af gæsterne ses som et godt match med NorthSide.

Med et højt aktivitetsniveau på de sociale medier og den officielle NorthSide-app var opladning af smartphones også et indsatsområde i år. Mere end 40 procent af gæsterne benyttede sig under festivalen af mobilopladning leveret af Bibob, og oplevelsen scorede højest blandt alle aktiviteterne på dette års festival.

Plads til både begejstring og forbedringer

Der er dog fortsat områder, hvor gæsterne beder om forbedringer på festivalpladsen. De vigtigste punkter er:

– Mere plads/færre mennesker
– Hurtigere service/billigere priser
– Flere toiletter/flere siddepladser
– Mindre kø ved indgangen
– PayBand

Samtidig scorer serviceniveauet dog generelt højt, og på en tilfredshedsskala fra 0-10 får servicen ved indgangen, ved madboderne og informationen på storskærmen over syv, mens udvalget af mad scorer et ottetal. Lavest ligger ventetiden ved madboder, indgang og barer. På samme skala scorer sikkerheden og det musikalske niveau også over otte, mens prisniveauet i barer og boder scorer lavest.

NorthSide har på ganske få år opbygget et stampublikum, og antallet af gæster, der tidligere har besøgt festivalen, steg fra 46 procent i 2013 til 61 procent i år. I alt havde 49 procent af gæsterne i 2014 også været på NorthSide i 2013.

For tredje år i træk siger omkring 85 procent af gæsterne, at de enten Helt Sikkert eller Formodentlig deltager i NorthSide året efter.

Powered by Labrador CMS