Gigant-bøder til udenlandske lastbilchauffører for svindel og humbug

De udenlandske chauffører har igen fået den helt store bødeblok frem hos politiet.

Udgivet Opdateret

Flere chauffører piller ved apparaterne. Det må man ikke. Derfor satte Tungvognscenter Syd ind med en målrettet indsats mod netop manipulation af lastbilernes instrumenter.

Det skulle vise sig at være en god ide.

Tungvognscenter Syd foretog fra 25. oktober til 27. oktober en målrettet indsats mod manipulation ved den dansk-tyske grænse. Det oplyser Syd- og Sønderjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Lastbilernes takografer

  • Registrerer elektronisk oplysninger om køretøjets og førerens aktiviteter, fx køretider.
  • Lagrer oplysningerne i et elektronisk datalager, som er indbygget i takografen, og på det førerkort, som føreren skal anvende i takografen.
  • Føreren skal anvende et førerkort også kaldet et takografkort.
  • På førerkortet registreres alle førerens aktiviteter i en periode på 28 dage.
  • Når de 28 dage er gået, overskrives tidligere oplysninger på kortet.

Kontrollerne blev foretaget på forskellige tider af døgnet og havde særligt fokus på manipulation af takograf, hastighedsbegrænser samt nyere lastbilers AdBlue-anlæg, der reducerer udslippet af skadelige NoX-gasser fra lastbilens udstødning.

Tre lastbiler var manipuleret i kontrolapparat og hastighedsbegrænser og tre var manipuleret i AdBlue- anlægget, og det gav anledning til store bøder til chauffører og transportvirksomheder.

Fra Serbien

En vognmand fra Serbien blev præsenteret for en større bøde, da der var manipuleret med lastbilens AdBlue-anlæg, så det ikke brugte AdBlue-væske.

Det medfører, at lastbilen forurener mere end tilladt til trods for, at der i virksomhedens CEMT-tilladelse, netop er angivet, at EURO5-normen, som fastlægger grænseværdier for køretøjets udledning, skal overholdes for at tilladelsen er gyldig.

Om AdBlue

  • Registrerer elektronisk oplysninger om køretøjets og førerens aktiviteter, fx køretider.
  • Lagrer oplysningerne i et elektronisk datalager, som er indbygget i takografen, og på det førerkort, som føreren skal anvende i takografen.
  • Føreren skal anvende et førerkort også kaldet et takografkort.
  • På førerkortet registreres alle førerens aktiviteter i en periode på 28 dage.
  • Når de 28 dage er gået, overskrives tidligere oplysninger på kortet.

Derfor måtte vognmanden, ud over den almindelige bøde for manipulation af AdBlue-anlægget på 1000 kroner, betale 35.000 kroner for at køre uden tilladelse.

Vognmanden betalte beløbet som sikkerhedsstillelse, fik lastbilen repareret, og kunne derefter fortsætte transporten.

Fra Estland

En anden vognmand fra Estland måtte også en tur på værksted for at få lavet sit AdBlue-anlæg og kalibreret kontrolapparatet efter at være blevet afsløret i manipulation af begge dele.

Reparationen løb op i over 60.000 kroner, mens han skulle betale en sikkerhedsstillelse for bøden på 31.000 kroner. Sagen skal herefter afgøres i retten.

Fra Tyrkiet

Fra samme skuffe måtte en tyrkisk vognmand betale en sikkerhedsstillelse på 45.500 kroner, og chaufføren modtog en ubetinget frakendelse af førerretten for manipulation af kontrolapparat, hastighedsbegrænser og AdBlue-anlæg.

Også i dette tilfælde blev sikkerhedsstillelsen betalt og vogntoget repareret.

Klodset konvoj

Herudover var der ved kontrollerne en række andre overtrædelser af køre-/hviletid, samt andre regler og love inden for tungvognsområdet.

Blandt andet var der bøder til to danske lastbiler, der kom kørende lige efter hinanden. De var ikke indregistreret, men alligevel i gang med at blive kørt til vask.

Begge lastbiler havde monteret hver sin prøvenummerplade med det samme nummer på.

Dette udløste bøder til både chaufførerne, og den ansvarlige virksomhed bag, ligesom prøvenummerpladerne blev inddraget til Skats motorkontor.

Det er – langt fra – første gang, Newsbreak.dk omtaler snyd med lastbilerne. Det kan du blandt andet læse mere om i historien: Fire lastbilchauffører afsløret i svindel.

Powered by Labrador CMS