Gigant-regning på vej til bilejere

Skal betale omkring 100.000 kroner ekstra i afgift

En fejl i motorregistret har gjort det muligt for private at registrere gamle politibiler og politimotorcykler uden at skulle betale registreringsafgift - men nu kommer regningen.
En fejl i motorregistret har gjort det muligt for private at registrere gamle politibiler og politimotorcykler uden at skulle betale registreringsafgift - men nu kommer regningen.
Udgivet Opdateret

100.000 kroner for en bil og 60-70.000 kroner for en motorcykel.

Det er regninger i den størrelsesorden, der er på vej ud til ejere af ældre politibiler og politimotorcykler, som i årevis har kunnet slippe for at betale registreringsafgift, når de udtjente tjenestekørertøjer skulle indregistreres.

Men nu er det slut med at køre uden registreringsafgift.

Fejlen er fundet og der er opkrævninger på vej ud til ejerne af cirka 80 politimotorcykler og 50 politibiler.

Det skriver Bilmagasinet.

Registreret forkert

Problemet har været, at politiet - helt efter reglerne - ikke betaler registreringsafgifter af deres køretøjer.

På grund af en fejl i systemerne var det også muligt for private at undgå registreringsafgiften, hvis man købte en udtjent politimotorcykel eller politibil. Simpelthen fordi køretøjet ikke blev registreret korrekt i Motorregistret.

Er blevet blokeret

Fejlen er opdaget og nu har Motorstyrelsen blokeret køretøjerne, så man ikke længere kan handle med dem uden at betale registreringsafgift.

Samtidig får ejerne af de kørertøjer, der hidtil er sluppet for registreringsafgiften, nu lov til at betale, hvad de skylder.

-Da vi blev opmærksomme på problemstillingen, iværksatte vi straks en kontrol af de tidligere politimotorcykler og politibiler, og det har altså ført til, at vi vil opkræve registreringsafgift i cirka 130 sager om unddragelse af registreringsafgift. Vi kan selvfølgelig ikke acceptere, at private kører rundt på motorcykler og biler, der ikke er betalt registreringsafgift af, siger Jørgen Rasmussen, direktør i Motorstyrelsen til Bilmagasinet.

Powered by Labrador CMS