Greenpeace i sejrsjubel: Lego slår op med Shell

Miljøorganisationen Greenpeace har siden juli indsamlet underskrifter mod Legos samarbejde med Shell på sin hjemmeside. Her er det Greenpeace-aktivister, der i juli blokerede for adgangen til Lego i Billund. Klik videre i galleriet og se en aktion, hvor Lego lavede et simuleret olieudslip i Legoland. Foto: Uffe Weng/© GREENPEACE / UFFE WENG
Udgivet Opdateret

Kontrakten med Shell bliver ikke forlænget, lyder det fra Legos topchef.

Lego sætter nu punktum for et samarbejde med Shell, som har fået en million forbrugere til at skrive under på en protest, og som har fået skarp kritik fra miljøorganisationen Greenpeace.

Lego forlænger ikke samarbejdet med Shell, når kontrakten udløber, siger Jørgen Vig Knudstorp, koncernchef i Lego, skriver Politiken. Lego-bossen understreger dog, at Lego “ikke er enig med Greenpeaces metoder”.

– Som vi har sagt før, så er vi af den klare overbevisning, at Greenpeace burde kommunikere direkte med Shell, skriver Jørgen Vig Knudstorp ifølge Politiken i en udtalelse om sagen.

– Vi mener, at Legos brand, og alle, der holder af kreativ leg, aldrig burde have været en del af kontroversen mellem Greenpeace og Shell, lyder det.

Ifølge Jørgen Vig Knudstorp vil Lego ikke vil bryde den nuværende kontrakt fra 2011 med Shell, som giver Shell ret til at sælge særlige legomodeller af Ferrarier på sine tankstationer. Kampagnen er ifølge avisen tidligere vurderet til at have en pr-værdi for Shell på over 600 millioner kroner.

– Vi vil gerne gøre det klart, at som tingene står, vil vi ikke forny den fælles marketingkontrakt med Shell, når den nuværende kontrakt udløber, skriver Jørgen Vig Knudstorp og tilføjer, at koncernen ud over sin erklæring ikke vil kommentere sagen yderligere.

Lego oplyser ikke, hvornår kontrakten med Shell udløber, men ifølge Politiken har det været fremme, at det sker i år eller næste år.

Miljøorganisationen Greenpeace har siden juli indsamlet underskrifter mod Legos samarbejde med Shell på sin hjemmeside, og for nylig rundede antallet af underskrifter en million. Greenpeace har samtidig lavet forskellige opfindsomme aktioner for at demontrere mod samarbejdet. Blandt andet har de lavet en miljøaktion i Legoland. Greenpeace ser ifølge Politiken Legos beslutning som en af sine største sejre nogensinde.

– Jeg er sikker på, at det her bliver modtaget som et kæmpe slag i mellemgulvet på direktionsgangen i Shell. Det er første skridt i at stemple Shell og forhåbentlig resten af den aggressive olieindustri med planer i Arktis som dårligt selskab. Og det er en rigtig effektiv måde at stoppe deres indtog i Arktis på, før det er for sent, siger Birgitte Lesanner, der er kampagneansvarlig for Greenpeace i Danmark, til Politiken.

Kritikken af samarbejdet lyder, at Lego kan ikke tillade sig at have et reklamesamarbejde med Shell, som leder efter olie og gas i Arktis.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS