Har du kørt med næsten tom tank før? Så læs lige dette
Det kan hurtigt blive en dyr vane
Mange bilister vælger at udskyde turen til tankstationen og kører videre, selv når brændstofnålen nærmer sig bunden.
Men det kan vise sig at være en rigtig dårlig idé, både for pengepungen og for bilens helbred. Det skriver Petel.
Når bilen kører med meget lidt brændstof, risikerer man at overophede brændstofpumpen, som er afhængig af selve brændstoffet til at blive kølet ned.
En overophedet pumpe slider hurtigere og kan i værste fald gå i stykker.
Det betyder både en dyr reparation og potentielt en regning for bugsering, hvis bilen sætter ud.
Risiko for luft og snavs i systemet
Der er også en reel fare for, at pumpen suger luft i stedet for brændstof, når tanken er tæt på tom.
Det kan give problemer med opstart, ustabil motorgang og i værste tilfælde nedbrud.
Især dieselbiler er følsomme over for luft i systemet, og som en mekaniker siger:
"Det er ikke sjovt at skulle udlufte et dieselsystem, fordi du ville spare en tur til tanken".
Selvom moderne biler har plastiktanke, er der stadig risiko for, at der med tiden samler sig snavs og kondensvand i bunden.
Når tanken er næsten tom, ryger det med ind i brændstofsystemet, og det kan tilstoppe filtre og skabe korrosion i rørene.
Fyld op i tide
At køre med næsten tom tank er altså ikke uden konsekvenser.
Det kan koste både penge og besvær.
Sørg derfor for at tanke op, inden advarselslampen blinker.
Det betaler sig i længden.