Her sker ulykkerne i Danmark: Bor du i et farligt område?

Der er stor forskel på politikredsene i Danmark.

Hvor sker der flest trafikulykker i forhold til befolkningsandelen? KLIK dig videre og se, hvor farligt dit område er at bo i. Foto: Elo Christoffersen.
Hvor sker der flest trafikulykker i forhold til befolkningsandelen? KLIK dig videre og se, hvor farligt dit område er at bo i. Foto: Elo Christoffersen.
Udgivet Opdateret

Hvor sker der flest trafikulykker i forhold til befolkningen? Det kan du få svaret på her.

Der er stor forskel på andelen af trafikulykker med dræbte og tilskadekomne i landets politikredse. Det viser en ny rapport, som Vejdirektoratet netop har publiceret.

Det ser vidt forskelligt ud i de 12 politikredse, når det kommer til antallet af trafikulykker i forhold til indbyggere.

Vejdirektoratet har sammenlignet trafikulykkerne i alle landets politikredse. Den kan du se i galleriet over artiklen.

Her har vi delt politikredsene op. Ved hvert billede kan du se befolkningsandelen og ulykkesandelen i 2016.

I halvdelen af politikredsen overstiger andelen af ulykke befolkningsandelen.

Der er større risiko for at være involveret i en trafikulykke, hvis du bor i det sydlige Jylland i forhold til blandt andet Nordsjælland.

Hvilket transportmiddel?

Typen af transportmiddel, vi kommer til skade i, varierer.

Der er en tendens til, at politikredse med storbyer har flere ulykker med cyklister og fodgængere, mens der er flere ulykker med biler uden for byerne.

Nordjylland og Midt- og Vestjylland havde flest personskader i bil i 2016. I begge politikredse var mere end halvdelen af alle dræbte og tilskadekomne i bil.

Derimod var det kun 20 % af de dræbte eller tilskadekomne i Københavns Politikreds, der var i bil.

Cyklister, København og Bornholm

I Københavns politikreds var næsten halvdelen af de dræbte eller tilskadekomne på cykel, og cykeløen Bornholm havde den næststørste andel af dræbte eller tilskadekomne cyklister med 32 %.

Det er på de kommunale veje i byzone, at der er flest personskader.I tabel 0.2 er dræbte og tilskadekomne deltop efter skadesgrad og fordelt på by- og landzone samtstats- og kommunevej. Veje i landzone er de veje, der liggerudenfor de hvide byzonetavler, og tæller både landeveje,motortrafikveje og motorveje. Foto: Vejdirektoratet.
Det er på de kommunale veje i byzone, at der er flest personskader.I tabel 0.2 er dræbte og tilskadekomne deltop efter skadesgrad og fordelt på by- og landzone samtstats- og kommunevej. Veje i landzone er de veje, der liggerudenfor de hvide byzonetavler, og tæller både landeveje,motortrafikveje og motorveje. Foto: Vejdirektoratet.

De to steder sker der flest trafikulykker med cyklister.

Midt- og Vestjylland samt Midt- og Vestsjællands politikredse havde det laveste andel af dræbte og tilskadekomne cyklister med 16 % i begge kredse.

Der er selvfølgelig flere faktorer, der spiller ind, når man skal undersøge, hvor der sker flest trafikulykker i Danmark.

Hele Vejdirektoratets rapport kan du læse HER.

Powered by Labrador CMS